På måndagen är det dags. Apple kommer då att skicka ut operativsystemet IOS 14.5, till en miljard Iphone-telefoner. Uppdateringen innebär att appar aktivt måste fråga om de får spåra vad du gör i telefonen. Får appen exempelvis tillgång till din sökhistorik, vilka sajter du varit inne på och vad du handlat där?
En del appar har redan ställt frågan till sina användare, men när uppdateringen väl lanseras kommer det vara ett krav för alla appar som vill vara med på Apples plattform.
Farhågan från både små och stora företag, där Facebook har varit den mest högljudda motståndaren, är att folk kommer att vägra lämna ifrån sig informationen. Något som riskerar att skada företag som är kraftigt beroende av riktade annonser, likt Google och Facebook.
Om färre tillåter att data samlas in kommer annonserna att bli mindre personspecifika och sannolikt klickas mindre, vilket försvagar de som är beroende av reklambudskap.
I ett tidigare uttalande har Facebook-chefen Mark Zuckerberg sagt:
– Apple sporras av att använda sin dominerande position för att lägga sig i hur våra appar och andra appar fungerar, vilket de regelbundet gör för att gynna sina egna. De kanske säger att de gör det här för att hjälpa människor, men förändringen speglar tydligt deras konkurrensintressen.
Apples vd Tim Cook har å sin sida sagt:
– Principen är att varje individ ska ha kontroll över om de är spårade eller inte, vem som har deras data.
Även Apples surfplattor och musikspelare omfattas av uppdateringen.