Palmoljan förknippas ofta med skövling av regnskog och social utsatthet för dem som jobbar på plantagen. Trots det finns den omdiskuterade oljan kvar i butikernas frysdiskar även denna sommar.
När tidningen Råd & Rön undersökte utbudet på tre av Sveriges största dagligvarukedjor – Ica, Coop och Hemköp – fann man att samtliga sålde glass med med palmolja, totalt 32 sorter.
"Det är betydligt färre än när vi gjorde en liknande genomgång för två år sedan då den fanns i över 50 glassorter. Men jämfört med förra sommaren, då vi hittade den i 36 produkter, är minskningen marginell", skriver tidningen.
Många kända varumärken
I undersökningen som gjorts inför sommaren har tidningen gått igenom ingredienslistorna för både kedjornas egna glassar och varumärken de säljer –Triumf Glass, GB Glace och Fazer är några av de kända varumärken som använder oljan.
Och glassen man köper styckvis, vid kassan eller på macken, är gjord efter samma recept som glassarna i storpack i frysdisken, bekräftar Jonas Ryberg, reporter på Råd & Rön.
– Ofta är det i choklad eller topping, men det kan vara i själva glassen också, säger han till TT.
Användningen ökar
Palmolja används i en lång rad produkter av olika slag och beräknas enligt Råd & Rön stå för 40 procent av den vegetabiliska olja som används.
Användningen av palmolja globalt fortsätter att öka kraftigt. Enligt det amerikanska jordbruksdepartementet ökade produktionen av palmolja från 59 miljoner ton 2015 till 76 miljoner ton 2019.
Livsmedelstillverkare tycker att den är attraktiv eftersom smaken är neutral, hållbarhetstiden lång och för att den är relativt billig. Dessutom fungerar den i många industriella processer.