Den senaste skärpningen av coronarestriktionerna har lett till inställda utbildningar för yrkesförare som måste förnya sitt yrkeskompetensbevis (YKB) vart femte år.
– Det handlar om att enskilda chaufförer i dag inte kan hjälpa till med transporter, utan får avstå från att köra på grund av att de inte har fått förnyat YKB. Vi behöver ha ett fungerande transportsystem, och skulle det här dessutom bli långvarigt kan det komma att få konsekvenser på sikt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
"Inte tid att vänta"
Regeringen har lyft frågan till EU-kommissionen, och väntar sig ett gemensamt förslag för unionens länder i närtid, förklarar Eneroth.
– Nu när vi stänger ner har vi förväntat oss att EU också ska förlänga dispenserna. Det har vi ännu inte fått besked om, säger Eneroth.
– Jag har inte tid att vänta, det här är viktiga besked för enskilda chaufförer att få reda på.
Förslaget som nu går ut på remiss ska endast gälla för svenska chaufförer, eftersom Sverige inte har möjlighet att göra undantag för andra länders chaufförer, enligt Regeringskansliet.
Planen: Klart i januari
Tomas Eneroth säger att det finns starkt stöd i riksdagen för att förlänga giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen.
– Men jag tror samtidigt att majoriteten av partierna också ser att det mest önskvärda är att vi hittar ett EU-gemensamt regelverk. Det är min och regeringens tydliga ambition, säger Eneroth.
Förslaget går nu ut på remiss. Regeringens utgångspunkt är att lagen ska träda i kraft den 1 februari och gälla fram till den 1 augusti nästa år.