– Däckmontörerna ute på verkstäderna har genom åren ställt upp och har bitit ihop trots stressen, men i år var droppen, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.
Frustrationen på verkstäderna har funnits sedan reglerna för dubbdäck av miljöskäl ändrades för tio år sedan. Fönstret för att byta dubbdäck krymptes från fyra veckor till två. Enligt Ardefors handlar det om 2,5 miljoner fordon.
Enligt reglerna måste din bil ha vinterdäck fram till den 1 april. Men du får inte ha dubbdäck efter den 15 april. Reglerna gäller oavsett var i Sverige du bor.
Vinterdäck utan dubbar kan dock användas hur länge som helst, även om det inte rekommenderas av säkerhetsskäl.
– Övergången från fyra till två veckor har varit jättejobbig. Inte minst för att det tidigare var fler privatpersoner som skiftade sina däck själva, säger Fredrik Ardefors.
Ohållbar situation
Situationen var alltså redan ansträngd när pandemin slog till förra våren. Men för att underlätta ändrade Transportstyrelsen då sina föreskrifter och gav bilisterna fyra veckor på sig att byta ut dubbdäcken, i stället för två.
Men inte i år – då däckbranschen tycker att förutsättningarna är ännu tuffare än i fjol.
Branschföreträdare hänvisar till att det införts krav om ett begränsat antal personer som samtidigt får vistas på en yta och hårdare krav på isolering vid sjukdomsfall i familjen.
– Det gör att skiftet per kund tar betydligt längre tid. Om det var ohållbart förut så är det ännu mera ohållbart i dag. Och därför går väldigt många verkstäder på knäna just nu, säger Ardefors.
Inte i tid
Anstormningen av kunder förvärras dessutom av att påsklovet infaller under däckbytesperioden. Stockholmare som valt att behålla sina dubbdäck för att åka till fjällen har exempelvis bara fyra dagar på sig att byta när de återvänder den 11 april.
Ardefors tror att många bilister inte kommer att få sina dubbdäck utbytta i tid.
– Branschen försöker på alla sätt att lösa det. Men det kommer att vara de som drabbas, säger han och tillägger lite skämtsamt:
– Det blir upp till polisen om de kommer att bötfälla eller se mellan fingrarna.
Risk för olyckor
Ardefors fruktar att situationen kan orsaka säkerhetsproblem.
– Det kan bli många som skiftar däck själva. Eller att det görs av okvalificerad tillfällig personal. Det dyker alltid upp koncept och opportunister på olika sätt när inte marknaden kan svälja behovet. Och där ser jag en klart förhöjd risk med till exempel hjul som lossnar. Vi kommer sannolikt att få se fler incidenter.
Däckbranschen oroar sig också för arbetsmiljön på verkstäderna.
– Däckverkstäder är ofta väldigt små. Det brukar vara fyra montörer i snitt. Och det gör att man biter ihop. Även om man har ont i ryggen, har gjort illa sig och man stressar och klämmer sig så går man till jobbet ändå, säger Ardefors.
Rapporterna han fått från verkstäderna efter Transportstyrelsens beslut har inte varit muntra.
– Det finns en uppgivenhet. Man säger att man vill göra rätt, men att det nu är orimligt. Man kanske har två liftar som man kan lyfta fordonen med. Hur ska man göra för att ta emot fler bilar? Man kan ju inte hyra en större lokal.