Regeringens beredningskrav gentemot myndigheter är inte lika starkt när det gäller SKR, som är en sammanslutningsorganisation för landets regioner.
– Vår bedömning är att man hade kunnat utnyttja den möjligheten mer, i synnerhet i början av pandemin. Om konsultationerna hade varit mer omfattande, så hade man haft ett bättre beslutsunderlag i regeringen och ökat effektiviteten, sade Anders Knape.
KU granskar regeringens och statsrådens arbete med pandemin, inte myndigheterna. Men myndigheterna som var på plats när granskningen frågades ut för att ge KU underlag i det fortsatta arbetet.
Egen lagerhållning
Frågor som var uppe var bland annat testningen och smittspårningen, besöksförbudet på äldreboenden och tillgången till skyddsutrusning.
Situationen i början av pandemin när det gällde att få tag i skyddsutrustning beskrev Anders Knape som "vilda västern".
– Försörjningskedjor bröts, ingångna avtal upphörde att gälla, containrar med färdigpackade leveranser omdirigerades när de var på väg till Sverige för att det fanns någon som betalade bättre. Vad vi lärt oss är att det inte går att lita på någon, vi måste bygga upp en egen lagerhållning, sade Knape.
Han var skeptiskt till att Socialstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att köpa in skyddsutrustning. Det ledde till att myndigheten konkurrerade med regionerna på samma marknad.
Konkurrerade inte
– Vi har inte hittat något fall där det har funnits en konkurrerande situation, kontrade dock Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell när hon frågades ut några timmar efter SKR:s företrädare.
Hon sade att uppdraget från regeringen var att komplettera regionerna. Ibland gick Socialstyrelsen in på grund av att enskilda regioner och kommuner, eller grupper av dem, inte kunde samordna sig om inköp av stora volymer från leverantörer.
– Vi har haft en öppen dialog och vi har aldrig haft för avsikt att det skulle vara konkurrens, sade Wigzell.
Hon bemötte SKR:s uppgifter om brister i att dela data från Socialstyrelsen.
– SKR är en intresseorganisation, inte en myndighet, konstaterade hon och tillade att det sätter hinder i vägen.
Oklarheterna kring besöksförbudet på äldreboendena i mars förra året berodde bland annat på osäkerhet kring gällande lagstiftning och att myndigheterna – Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket – gav motstridiga besked till kommunerna. Efter hemställan från SKR beslutade regeringen att ändra lagstiftningen.
Regeringens förra testkoordinator Harriet Wallberg frågades också ut i KU. Hon arbetade bara i den rollen i tre veckor med uppdraget att se till att testningen utökades och identifiera hindren.
Förlorade månader
Efter en kort tid meddelade hon FHM och regeringen att strategin att bara testa patienter för att skydda hälso- och sjukvården borde läggas om.
– Jag drog slutsatsen att Sverige måste göra som i andra länder och testa alla för att bekämpa smittspridningen. De 4 juli meddelade Lena Hallengren att Sverige hade en ny strategi, sade Harriet Wallberg, som tog åt sig en del av äran för det.
– Vi förlorade nästan två månader. Jag är övertygad om att om vi hade lyckats få upp bredare testning tidigare och använt den på äldreboende och personal inom kommunala verksamheter men också i samhället i stort, så hade det haft en effekt, sade Wallberg.