465 miljoner år gammal meny avslöjad

En 465 miljoner år gammal meny av musslor och skaldjur har avslöjats i magen på en trilobit. Men kräsna var de inte, enligt ny forskning.

Till vänster: Trilobiten Bohemolichas incola letar föda. Till höger, trilobit med bevarat maginnehåll.

Foto: Jiri Svobodas, Valéria Vaškaninová/Nature/TT

Vetenskap2023-09-30 19:16

Forskare från bland annat Uppsala universitet har lyckats ta reda på vad en 465 miljoner år gammal trilobit åt. Trilobiter är av de vanligaste fossila ryggradslösa djuren som fanns på jorden under 270 miljoner år.

Genom att studera bevarat maginnehåll har forskare lyckats studera vad de satte i sig. Musselkräftor, musslor och andra små skaldjur stod på menyn. Men det hade också mumsats på tagghudingar och hyoliter, som var ryggradslösa djur som fanns under den här perioden.

Forskarna tolkar fyndet som att den studerade trilobiten var en okräsen asätare, som åt vad den råkade stöta på i form av döda eller levande djur som lätt föll isär – eller var tillräckligt små för att sväljas hela.

"Den verkar ha glufsat i sig stora mängder mat väldigt fort, möjligen som en förberedelse för att ömsa skal. Vissa leddjur gör liknande saker i dag", säger Per Ahlberg, en av forskarna i ett pressmeddelande.

För just den här trilobiten fick livet ett tvärt slut när den begravdes levande, upp- och nedvänd, i ett gyttjeskred. Efter döden blev den mat för andra asätare.

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature.