Alzheimer kan upptäckas innan symtomen märks

Alzheimer kan diagnostiseras innan patienten visar några symtom på sjukdomen, visar en internationell studie ledd av Lundaforskare. Samtidigt har nya läkemedel nyligen utvecklats mot sjukdomen.

Personer med Alzheimers sjukdom kan identifieras innan de har några symtom, visar en stor internationell studie. Arkivbild.

Foto: Evan Vucci/AP/TT

Vetenskap2022-11-15 20:13

Drygt 100 000 svenskar har diagnosen Alzheimers sjukdom. Men diagnosen är svår att ställa, vilket försvårar behandling i ett tidigt skede.

Sedan tidigare vet man att två protein, beta-amyloid och tau, är kopplade till sjukdomen. Förhöjda nivåer av proteinerna i kombination med kognitiva symtom har tidigare utgjort diagnostisering.

Två forskarläger

"Förändringar uppstår i hjärnan mellan tio och tjugo år innan den drabbade upplever några tydliga symptom och det är först när tau börjar sprida sig som nervcellerna dör och personen i fråga får de första kognitiva problemen", säger Oskar Hansson, professor i neurologi vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Det finns två forskningsläger när det gäller diagnostisering av Alzheimers sjukdom. Vissa menar att sjukdomen inte kan diagnostiseras förrän kognitiva funktionsnedsättningar uppmärksammas. Andra hävdar att diagnosen grundar sig på biologi och de fynd man gör i hjärnan.

Oskar Hansson tillhör det sistnämnda lägret tillsammans med sina forskningskollegor vid Lunds universitet.

Kan bromsas tidigare

I en ny studie visar de att Alzheimers sjukdom kan diagnostiseras innan symtom uppträder. Studien har undersökt förekomsten av tau och amyloid i friska patienters hjärnor. Patienter med de två proteinerna visade sig löpa cirka 20 till 40 gånger högre risk att utveckla sjukdomen.

Tidigare i år har det också presenterats positiva resultat av ett nytt läkemedel mot Alzheimers sjukdom.

"Om vi kan identifiera sjukdomen redan innan de kognitiva utmaningarna visar sig, kanske vi på sikt kan sätta in läkemedlet för att bromsa sjukdomen i ett mycket tidigt skede. Tillsammans med fysisk aktivitet och bra kost, skulle man ha en större chans att påverka framtida kognitiva utmaningar. Men det behövs mer forskning innan det kan rekommenderas behandling hos personer som ännu inte utvecklat minnesnedsättning", säger Oskar Hansson i pressmeddelandet.

Fakta: Studien

Den internationella forskningsstudien inkluderar 1 300 deltagare från bland annat Sverige, USA, Nederländerna och Australien.

Genom en PET-kamera har forskare kunnat se förekomsten av proteinerna tau och amyloid i deltagarnas hjärnor.

Deltagare med förekomst av de två proteinerna visade sig löpa cirka 20 till 40 gånger högre risk att utveckla Alzheimers sjukdom jämfört med deltagare som inte hade några biologiska förändringar.

Studien är ledd från Lunds universitet och har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Medicine.

Källa: Lunds universitet

Fakta: Alzheimers sjukdom

Alzheimer är den vanligaste demenssjukdomen. Drygt hälften av alla med en demenssjukdom har Alzheimers sjukdom.

Symtomen utvecklas långsamt. Vid sjukdomen förstörs framför allt nervcellerna i tinningloben och hjässloberna. Plack bildas i hjärncellerna. Det består av proteinet beta-amyloid, ett ämne som också förekommer i friska hjärnor.

När nervcellerna förstörs påverkas minnet och hur man uppfattar information från sina sinnen.

I Sverige har drygt 100 000 personer Alzheimers sjukdom. De viktigaste riskfaktorerna är hög ålder och ärftlighet. Sjukdomen kan även uppträda tidigt, mellan 35 och 65 års ålder, men är vanligast efter 65 år