Därför kan män ha kortare livslängd

Män som saknar Y-kromosomen har en förhöjd risk att drabbas av hjärtsvikt och dö i hjärt- kärlsjukdom, vilket kan vara en av förklaringarna till männens kortare livslängd, rapporterar Dagens Nyheter.

Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Vetenskap2022-07-15 08:29

En mans liv är i snitt drygt fem år kortare än en kvinnas. En av förklaringarna är att män kan bli av med sin Y-kromosom i en del av blodcellerna genom en genetisk förändring – något ett svenskt forskarteam tidigare kunnat visa.

Nu visar en ny svensk-amerikansk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science att män med förändringar i de vita blodkropparna även har en förhöjd risk att drabbas av hjärtsvikt och dö i hjärt-kärlsjukdom.

– Vi är sämre på att åldras. Vi klarar inte av sjukdomar som hör till åldrandet lika bra. Vår forskning visar att det bland annat beror på att många män förlorar sin Y-kromosom, säger Lars Forsberg, som är forskare och lektor vid Institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet, till tidningen.