Svensk upptäckt: Ovanligt grundämne i planet

Den sällsynta jordartsmetallen förekommer nästan uteslutande i Inre Mongoliet. Men nu har svenska forskare upptäckt terbium på en planet utanför vårt solsystem, cirka 670 ljusår från jorden.

Exoplaneten KELT-9b samt dess stjärna KELT-9.

Foto: NASA/JPL-Caltech

Vetenskap2023-04-21 18:27

Grundämnet terbium är mycket ovanligt i naturen. Det upptäcktes första gången 1843 av den svenske kemisten Carl Gustaf Mosander i Ytterby gruva i Stockholms skärgård. Nu har svenskarna gjort det igen – forskare från Lund har upptäckt ämnet i atmosfären runt en planet döpt till KELT-9b, den varmaste av alla hittills upptäckta exoplaneter.

Dessutom har forskarna uppfunnit en ny metod för att analysera exoplaneterna, planeter utanför vårt solsystem, på ett sätt som tidigare aldrig varit möjligt.

"Att vi hittar terbium i en exoplanets atmosfär är lite av en sensation", säger Nicholas Borsato, doktorand i astrofysik vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Exoplaneter upptäcks vanligtvis när astronomer gör mätningar av hur starkt stjärnor lyser. KELT-9b, som kretsar kring en stjärna cirka 670 ljusår från jorden, upptäcktes 2016 och har en medeltemperatur på cirka 4 000 grader.

Studien om upptäckten har publicerats i Astronomy & Astrophysics. Forskare från Lunds universitet har samarbetat med The University of Tokyo, University of Bern och Ludwig-Maximilians-Universität München.