En skön glidarcab

Alla som besökt Nice kan omöjligtvis ha missat det berömda lyxhotellet Negresco precis intill Medelhavet. I lobbyn syns ofta ägarinnan Jeanne Augiers kissemiss Carmen som har klappats av celebriteter från hela världen. Detsamma gäller för dagens testbil - nya Jaguar XK Convertible. Det är en bortskämd "mästerkatt" som ofta syns på Rivieran och nu erbjuds en uppdaterad version med en helt ny V8. Låt oss testa klöset!

Foto:

Jaguar2009-06-26 06:40


Den franska Rivieran är en klassisk tummelplats för sport- och lyxbilar, men då talar vi oftast om rena boulevardracers som säger en sak om ägaren: "jag badar inte i havet, utan i pengar". Jaguar XK Convertible funkar alldeles utmärkt till detta, men det är ändå på de slingrande bergsvägarna som ägaren får bäst valuta för pengarna.

Det goda livet
Visst är coupéversionen av nya XK läcker men det går inte att komma ifrån att den öppna karossen känns mer Jaguar. Engelsmännen har på ett fantastiskt sätt lyckas bevara känslan från de berömda tävlingsbilarna C-type och D-type från femtiotalet. Vad sägs om en vacker aluminiumkaross, en skönt mullrande motor och att ha fartvinden kittlandes i ansiktet? Även inredningen är traditionell vad gäller materialvalen: en brittisk cabriolet utan inslag av connollyläder och handpolerade träpaneler är naturligtvis otänkbart. Själva instrumenteringen bryter dock alla gubbiga kritstrecksmönster, exempelvis är den anrika växelkulissen "J-gate" skrotad. Då undrar säkert många hur automatlådan funkar nu? Ja, här bjuder tillverkaren oss på en magisk show. Föraren slår bara på tändningen, trycker på startknappen och sedan glider den runda växelratten upp ur mittkonsolen. Man sitter kanonskönt i framsätena och en kort sejour i baksätet avslöjar den eviga sanningen: här ligger golfklubborna bäst.

Spinner som en katt
Under huven arbetar en nyutvecklad femliters V8 på 385 hästkrafter. Motorsången är lika upphetsande som prestandan: noll till hundra rullar på kvicka 5,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250. Jaguaren har fortfarande behållit sin lekfullhet och exemplariska köregenskaper trots att såväl soppaförbrukningen som koldioxidutsläppen sänkts jämfört med föregångaren. Det är extremt underhållande att köra XK Convertible på testvägen som nästan slår knut på sig själv upp till Col de Vence och varje bergstunnel får trumhinnorna att hoppa högt.
Tja, i alla fall om man kör med trelagerssuffletten och sidorutorna nere vilket vi naturligtvis gör. Om regnmolnen trots allt börjar torna upp sig så tar det bara arton sekunder att få taket på plats. Vi låter slutligen jaggan sträcka ut sig på A8:an mellan Nice och Marseille. Vinkelåttan spinner faktiskt mer än katten Carmen som förmodligen hälsar något jetsetare välkommen till Hôtel Negresco just nu!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!