"Katten" är tillbaka

Nu släpps nyheten - men redan den fjärde juli var vi på landsbygden strax väster om London och smygtittade på nya Jaguar XF. Vi hämtades utanför Heathrows-flygplats av en svartklädd privatchaufför i en lika svart limousin under stort hysch-hysch. Hemlighetsmakeriet kring jaggan dämpades knappast när vi passerade en välbevakad grind och tvingades lämna ifrån oss mobiltelefoner och kameror. Det fanns nämligen ett ultimatum: ni får inte släppa nyheten förrän tiden är inne. Och det är den nu!

Foto:

Jaguar2007-09-05 08:36

Jaguar XF känns mycket spänstig och harmonisk i sina linjer. Ett helt nytt formspråk hävdar engelsmännen, men även om det kan betraktas som att svära i kyrkan så kan vi inte undgå att notera likheten med Lexus GS. Inget ont i det, bilen känns riktigt fräsch i linjerna trots närmare fem meter mellan de obefintliga stötfångarna. Jaguar har hittat tillbaka till sina fornstora dagar.

Berusande intryck
"Bilen liknar ett kattdjur på språng" säger designern Ian Callum. Det ligger faktiskt något i detta: bilen ser alert ut, beredd att kasta sig över sitt villebråd. "Jaguar ska åter bli världsledande i bildesign" berättar designgurun stolt för oss. Och det märks - första intrycket är smått berusande och det beror inte på för mycket skumpa. Däremot är dagarna när ägaren satt i baksätet och hade egen privatchaffis ett minne blott. Jaguar XF är en "drivers car" och spelar därför mer på de tyska och japanska (Lexus) konkurrenternas planhalva. S-Type lyckades aldrig med det och nu står hoppet till XF som ska ersätta "lilljaggan". Interiören bjuder på två supersköna framstolar och klassens rymligaste baksäte. De engelska influenserna känns direkt i interiören: metalliclacken matchas av välsytt grått skinn och ådrad valnöt. En annan klassisk gimmick är "J-gate", en växelkuliss i form av begynnelsebokstaven. Ett signum som nu är - bortrationaliserat.

Se men inte köra
Då undrar säkert många hur växelväljaren funkar nu? Ja, här bjuder tillverkaren oss på ett spratt. Man sätter sig i framsätet och vips börjar startknappen pulsera i blodrött sken. Ett tryck senare och så dyker växelväljaren (i form av ett runt vred) upp ur mittkonsolen. I samma ögonblick öppnas kupéns ventilationsmunstycken som är gömda när bilen är avstängd. Fräckt! Under huven erbjuds två vinkelåttor på 416 respektive 298 hästkrafter. Den första är kompressormatad och elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Vill du komma lindrigare undan rent ekonomiskt så finns även en bensinsexa på 238 hästar samt en diesel på 207. Oljebrännaren dricker under en liter milen och är välkänd för sin mjuka gång. Priserna är inte spikade, men räkna med 430-450 000 för en välutrustad V6:a. Hur bilen uppför sig på vägen återkommer vi till, den hemliga premiärvisningen gick under parollen: "se men inte köra". Enligt företagets testförare så är det den bästa jaggan i mannaminne. Men det får han ju betalt för att säga!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!