Kryddad med effekt

Jaguar XFR har kryddats med unika köregenskaper och motorn bjuder på rejält med klös. Indiska Tata Motors, som numera äger den världsberömda katten, har verkligen hjälpt till att smaksätta anrättningen och resultatet är britternas starkaste familjebil någonsin. Vinkelåttan levererar hela 510 hästkrafter och det ger samma effekt som en dagens rätt i Calcutta. Röda horn växer ut i pannan och man kippar efter andan!

Foto:

Jaguar2009-04-28 08:27


Testbilen är rödare än Mona Sahlin, snabbare än Sanna Kallur, starkare än Magnus Samuelsson och snyggare än prinsessan Madeleine. Jaguar XFR har alltså begåvats med allt, utan måhända en snål bränsleförbrukning. Men det har ingen större betydelse i den här klassen. Det har däremot fyra avgaspipor, 20-tumsfälgar och en formgivning som får oss att falla pladask.

Sagolikt motorljud
Jaguar är en förhållandevis liten tillverkare vars årsproduktion ligger på 65 000 bilar. Vissa förknippar säkert varumärket med kritstrecksrandiga affärsgubbar, men snart är den nidbilden utsuddad. Nu tar britterna nämligen upp kampen med självaste BMW M5 och Mercedes E 63 AMG - uppdraget är stentufft men alla vet ju att "katter" har nio liv! Jaguar XFR är fullproppad av tekniska finesser som man inte behöver bry sig över, om ägaren mot förmodan inte tycker det är kul. Vill du bara njuta av skön läderklädsel och ett sagolikt motorljud så går det alldeles utmärkt. Man sitter perfekt i bilens knallröda sportstolar och när tändningen slås på börjar startknappen pulsera i blodrött sken. Ett tryck senare så glider den "puckrunda" växelväljaren upp från mittkonsolen och samtidigt öppnas kupéns ventilationsmunstycken som annars är stängda. Häftigt.

Katten, vilket klös
Jaguar har konstruerat en helt ny motor för XFR och det är inte vilken maskin som helst. Vad sägs om en V8 på 510 kompressormatade hästar som lätt kvalar in i 300-klubben, om nu inte elektroniken stoppat framfarten vid 250 km/h? Sprinten till hundra rullar på 4,9 sekunder och bakdiffen hjälper till att få iväg bilen snabbt med hjulen i lagom spinn, så det vill till att passa sig. Längs teststräckan ser vi "Guardia Civil" fyra gånger med lyfta laserpistoler. De spanska poliserna med gröna kastrulliknande mössor är stenhårda och godtar enbart kontant betalning på platsen om man inte vill tillbringa resten av dagen på polisstationen.
Därför står den nybyggda racerbanan Monteblanco strax väster om Sevilla till vårt förfogande och här kan vi sträcka ut testbilen helt lagligt. Styrning, chassi, motor och växellåda arbetar förbluffande bra tillsammans, vilket gör att mästerkatten alltid känns kontrollerbar. Soppamätaren går dock med skrämmande fart mot reserven. Priset är 848 000 kronor vilket är billigare än de nämnda konkurrenterna. Prislappen har alltså inte kryddats trots den indiska ägaren!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!