Prisvärd som katten

Jaguar XF bjuder på mycket "rajtan tajtan" eller ska vi måhända skriva "Ratan Tatan". Så heter nämligen bossen för indiska Tata Motors som precis köpt det anrika lyxmärket för fjorton miljarder kronor. Nu ska alltså landet som har betydligt fler heliga kossor än fyrhjulingar bli ett aktat namn i lyxbilsvärlden. Första bilen ut är nya Jaguar XF som fortfarande byggs under brittisk flagg. Fast med tanke på den indiska currykulturen så är det märkligt att inte prislappen har kryddats!

Foto:

Jaguar2008-05-09 08:08


Det är en märklig bilvärld vi lever i. Jaguar har sålts till den gamla brittiska kronkolonin i Asien samtidigt som dieselmaskinen i vår testvagn härstammar från franska Peugeot och Citroën. Jaguar XF borde vara en rullande kulturkrasch, men är i själva verket en lika ren fullträff som Ingemar Johansson fick på Floyd Patterson den varma sommarnatten 1959.

Magisk show
Jaguar XF bryter med engelsmännens klassiska formspråk som använts sedan sextiotalet. Linjeföringen är spänstig och elegant samtidigt som den väcker stort intresse. Inredningen är dock traditionell vad gäller materialvalen: en engelsk prestigebil utan inslag av connollyläder och handpolerade träpaneler är naturligtvis fullständigt otänkbart. Själva instrumenteringen bryter dock alla gubbiga kritstrecksmönster, exempelvis är den traditionella växelkulissen skrotad. Då undrar säkert många hur växelväljaren fungerar nu? Ja, här bjuder tillverkaren oss på en magisk show i bästa Joe Labero-anda. Man sätter sig i framsätet, slår på tändningen och vips börjar startknappen pulsera i blodrött sken. Ett tryck senare så glider den "puckrunda" växelväljaren upp ur mittkonsolen. I samma ögonblick öppnas kupéns ventilationsmunstycken som är gömda när bilen är avstängd. Snyggt arbetat.

Superb kvalité
Under huven erbjuds två klassiska vinkelåttor på 416 respektive 298 hästkrafter. Den första är kompressormatad och helt underbar att köra, men förbrukningen ligger på minst 1,5 liter milen. Vill du och din plånbok komma lindrigare undan så finns även en bensinsexa på 238 kusar samt den provkörda dieselsexan på 207. Maskinen är en milslukare av världsklass och spurtar till hundra på 8,2 sekunder samtidigt som förbrukningen imponerar. Komfort och vägegenskaper tillhör de allra bästa på marknaden, vilket gör bilen till en sann njutning att köra. I framsätena sitter vi lysande men bak är det något sämre ställt med platsen.
Bagageutrymme finns däremot i överflöd, liksom mugghållare! Tanken är dock främmande att sitta och skvimpa Tetley te i den vackra skinnmiljön. Ratan Tata äger naturligtvis även det brittiska teimperiet. Grundpriset börjar på fyndnivå - 437 000 kronor motsvarar exempelvis en välutrustad Volvo S80. Prestigen av en Jaguar får du på köpet och kvalitén är numera så superb att du inte behöver köpa två!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!