Spinner som en katt

Stjärndesignern Erwin Himmel är husse till nyutvecklade Jaguar XF 10. Vildkatten är en blandras mellan spansk linjeföring samt engelsk spjutspetsteknik och resultatet ger ståpäls av välbehag Vinkeltian spinner som en katt och det är bra klös i fartresurserna. Motorn är dock elektroniskt "kastrerad" till 340 knyck - då tar nämligen det roliga (men ack så farliga) nöjet slut. Vi har kelat med supersportbilen och konstaterar snabbt: det känns tryggt att alla kissemissar har nio liv!

Foto:

Jaguar2004-07-16 03:09

I Barcelona är det stora saker på gång - Henke Larsson har skrivit på för stadens fotbollslag, borgmästaren har förbjudit tjurfäktningar och i ett kontorskomplex mitt i smeten planeras lanseringen av bilvärldens senaste supersportvagn. Bakom projektet står designfirman Fuore Design och målsättningen är att lansera en tuff katt bland hermelinerna?

På blodigt allvar
Titta noga på bilderna. Visst är det Jaguars lite argsinta kissekatt som pryder kylaren? Ja, att gatuhundarna springer lösa i trendstaden är ju allmänt känt - men katterna brukar faktiskt vara innanför lås och bom. Sanningen är att stjärndesignern Erwin Himmel berättade om sina planer för engelsmännen och dessa blev stormförtjusta. Tajmingen var nämligen perfekt eftersom superbilar presenterades på löpande band av Ferrari, Lamborghini och Porsche. Anglofilerna behövde något som lyfte den gamla markattan i nackhåren och lösningen blev en fullblodsracer vars utseende sticker i ögonen. Interiört får ett par blodröda racingstolar plats liksom dubbla uppsättningar av fyrpunktsbälten. Instrumenteringen sänder ut exotiska vibbar och ratten är klädd i greppvänlig mocka eftersom handsvetten forsar när toppfarten nalkas. Tänk dig själv att kunna avverka en kilometer var tionde sekund!

Enorm tryckvåg
Boven i dramat är en tiocylindrig värstingmotor på 640 kusar som härstammar från jaggas F1-stall XF 10 är alltså en skicklig kopia av Mark Webber, Christian Klien och Björn Wirdheims vrålåk: "fast anpassad till gatubruk" som designern Erwin Himmel kallar det. Men säg mig vilken gata i världen som tillåter 340 i toppfart? Farligare "nära-döden- upplevelse" får man leta efter. För dom allra flesta skulle säkert maginnehållet vändas ut och in enbart av 3,8 sekunders sprinten till hundra. Tryckvågen blir så enorm att det nästan är omöjligt att fokusera ögonen på motorvägen som bara skenar förbi. Åkturen kan alltså sluta käpprätt åt fanders och det känns som om jag skulle behöva nio liv i reserv. Det är förmodligen lika lång livscykel som behövs för att skrapa ihop de 3,2 miljonerna till ett alldeles eget exemplar. Visst är Jaguar FX 10 en riktig mästerkatt - men utan de klumpiga stövlarna!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!