Spinner som en katt

I en tid då alla bilar tycks vara stöpta i samma form så är det uppskattat när en gentlemannavagn sticker ut hakan och visar personlighet. Jaguar XJ har alltid haft en egen profil, men det ska till en kännare för att särskilja de olika generationerna.

Foto:

Jaguar2007-05-30 07:10

Dagens testbil har fortfarande en stil och elegans som gör den till en given klassiker - så tänd en cigarr och låt tankarna sväva iväg till sextiotalet. Man bjuds nämligen på en riktig nostalgitripp i denna väluppfostrade engelsman.
Jaguar XJ har genomgått en ansiktslyftning i ordets rätta bemärkelse. Fronten har fått nytt utseende genom ett nedre luftintag, ny stötfångare och mera krom. Hönsnätet, förlåt, rutmönstret i grillen har fått en tydligare framtoning och på sidorna finns luftslussar på samtliga modeller. Linjerna präglas av elegans och fart - precis som kattdjuret bilen fått sitt namn ifrån.

Jaguar XJ är naturligtvis en lyxkryssare men en diskret sådan. Det är en bil som inte behöver ta i för att visa sin klass, en bil som man ser på med beundran och inte med avund. Men låt oss börja inuti och frågan är hur det står till med utrymmet? I England klagades det i början på att man inte kunde sitta i baksätet och läsa Financial Times, varvid företaget svarade med att erbjuda en förlängd version. I framsätet sitter man dock förträffligt i nya stolar och utrymmet medger även en lång förare att sträcka på benen. De engelska influenserna känns direkt i interiören: testbilens lack matchas av välsytt svart skinn och ådrad valnöt. En annan välkänd gimmick hos Jaguar är "J-gate", en växelkuliss i form av begynnelsebokstaven och signumet ingår fortfarande. Inte för att det är smart eller praktisk utan mest för att designen är snygg.

Motorprogrammet har inte förändrats utan består som tidigare av en vinkelsexa på 240 hästkrafter, vinkelåtta på trehundra samt kompressormatade XJR på fyrahundra hk. Vi har dock valt att testa storsäljaren: turbodieselsexan på 204 hästar! Motorn går tyst och jobbar fint ihop med den sexstegade automaten. Fartresurserna är fullt tillräckliga och förbrukningen stannar gott och väl under en liter milen. Engelsmannen rör sig majestätiskt på vägen och få bilar, om någon, har sådan värdighet i sitt uppträdande. Turen rullar genom ett grönskande Buckinghamshire och de välklippta golfbanorna ligger tätt. Men ingen slår prestigen hos Stoke Park Club - låter namnet bekant? Det var här James Bond tog en golfrunda tillsammans med Auric Goldfinger i filmen med samma namn. Då körde den hemlige agenten en Aston Martin DB5. I nästa film blir det däremot en Jaguar, men vilken modell får vi inte avslöja!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!