Spinner som en katt

Det finns vissa saker man inte gör ostraffat i Storbritannien: man talar inte illa om drottningen, drar inget dåligt skämt om fotboll, blånekar inte en kopp te och man stoppar definitivt inte in en oljebrännare i en Jaguar XJ. Men företagsledningen tog av sig sina formella kritstrecksrandiga kavajer och gjorde slag i saken ändå. Resultatet är helt lysande och det blir inte sämre av att man kan köra Stockholm-Berlin utan att tanka. Men den hemligaste innovationen är helt nya bashögtalare som får motorn att spinna som en katt!

Foto:

Jaguar2005-10-26 07:06

Ja, det är faktiskt helt sant. Alla vet att dieselmotorer låter och vibrerar - vilket är den stora stötestenen med att använda oljebrännare i lyxbilar. Men i nya Jaguar XJ vilar hela maskinen på högtalare vars membran neutraliserar vibrationerna. Ljudanläggningen arbetar i samma frekvensområde som "subwoofers" i vanliga hemmabioanläggningar och bashögtalarna vibrerar i exakt samma takt som motorn, men i motfas och vips försvinner vibrationerna till nittio procent.

Störst, bäst?
Jaguars grundare (Sir Williams Lyons) skulle säkert ha vridit sig i sin grav om han visste att det numera finns både kombibilar och oljebrännare med det berömda kattmärket i fronten. Att gå så långt som att erbjuda nya XJ med ryggsäck har anglofilerna inte vågat - den första dieselmotorn kan man däremot inte undvara med tanke på efterfrågan. Men låt oss börja inuti och frågan är hur det står till med utrymmet? I England klagades det i början på att man inte kunde sitta i baksätet och läsa Financial Times, varvid företaget svarade med att erbjuda en förlängd version. I framsätet sitter man dock förnämligt och utrymmet medger även en lång förare att sträcka på benen. De engelska influenserna känns direkt i interiören: testbilens svarta lack matchas av välsytt ljust skinn och vackert ådrat trä. En annan välkänd gimmick hos Jaguar är "J-gate", en växelkuliss i form av begynnelsebokstaven och signumet ingår fortfarande. Inte för att det är smart eller praktisk utan mest för att den är snygg.

?och vackrast!
Testbilen har kvar sin klassiska design: karossen är lång och låg med markerad motorhuv och stor bak. De milt faceliftade linjerna präglas av elegans och fart - precis som kattdjuret bilen fått sitt namn ifrån. Det hela resulterar i ett imponerande bagageutrymme och det passar som handen i golfhandsken för att frakta klubborna. Men den starkaste sidan hos nya Jaguar XJ diesel är uppträdandet på vägen. Luftfjädringen slukar alla ojämnheter och att sitta bakom ratten är verkligen underhållande, en egenskap som kom väl tillpass då provkörningen skedde på portugisiska vägar av högst varierande kvalité. Dieselsexan på 204 hästar verkar kanske inte så upphetsande, men då ska man ta hänsyn till dubbelturbo och 435 Newtonmeter.
Redan vid 1900 varv är kraften som mäktigast vilket gör accelerationen enastående. Som en stor katt kastar sig lyxkryssaren fram och hundrastrecket nås på drygt åtta sekunder.
Visserligen kostar nöjet 609 000 kronor, men å andra sidan ingår en sjuhelvetes bashögtalare som saknar motstycke i bilvärlden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!