– Om vi inte låser fast 230 miljarder kronor i höghastighetsbanan, finns det en chans att det blir några kronor över till oss och våra järnvägar, säger han.
Kristdemokraterna i Kalmar län och flera andra distrikt också, har sedan tidigare motionerat till partistämman om att säga nej till höghastighetsbanan genom Sverige. Och i förra veckan presenterade partiledningen sin nya ståndpunkt, att man säger nej till jätteprojektet efter att tidigare sagt ja.
– Det är ett litet Dackeuppror som fått genomslag hos partiledningen, menar Andersson.
Anders Andersson, som förutom att han är distriktsordförande i partiet, sitter också med i Region Kalmars Kollektivtrafiknämnd. Och när han sätter sig på den stolen, finns det anledning att se ljusare på tillvaron, anser han.
Om inte höghastighetsbanan blir av, tror du inte att hela järnvägssatsningen rinner ut i sanden?
– Om man bara kan visa samma uppfinningsrikedom när det gäller att ordna finansieringen, som man gjort med höghastighetsbanan, ska det nog gå att ordna fram pengar till de regionala banorna, säger Andersson.
Allra högst på önskelistan står i så fall bygget av ett dubbelspår mellan Kalmar och Växjö, för att ge den delen av landet en förbindelse med stambanan.
Men även satsningar på Stångådalsbanan står högt på samma lista.
– Det behövs mötesplatser för tåg i både Rockneby och i Gullringen, säger Andersson. Det skulle göra tidtabellerna så mycket säkrare.