Det handlar om ett så kallat actibump.
– Det är som en låda som ligger i asfalten och så åker det ner en liten lucka om radarn uppmäter för hög hastighet, förklarar Johan Falk, projektledare på Trafikverket. Kör man rätt hastighet märker man inte av det, utan det blir bara aktivt om man kör för fort.
I Kalmar län har det så här långt bara testats på Öland, så Järnforsen blir näst på tur att få ett actibump.
– Det byggdes i Skogsby förra året med gott resultat, hindret har gett den fartsänkning vi önskade, säger Johan Falk.
Väg 47 genom Järnforsen trafikeras av 1 900 fordon per dygn. Av dem är 400 tunga fordon.
– Det är ett vanligt bekymmer med höga hastigheter när en stor väg går genom ett samhälle som här. Nu har en refug tagits bort för att ge plats till den här nya fartdämpande åtgärden.
Redan i veckan inleds arbetet med att justera brunnarna, så de kommer i rätt nivå. Sedan ska gammal asfalt fräsas bort, följt av en del förstärkningsarbeten.
– Planen är att lägga nya asfalt genom hela Järnforsen, med start vecka 17 om vädret tillåter. Vi ska försöka att inte ha arbete igång förrän efter klockan nio, för att försöka undvika att störa under i alla fall pendlingstimmarna på morgonen, säger Johan Falk.
Exakt när arbetet inleds med att bygga farthindret är inte bestämt än, men någon gång framåt sommaren-hösten, uppger Falk.
– Med hindret hoppas vi få en bättre hastighetsefterlevnad så vi får en säkrare väg.