Efter år av önskemål - Ny plan på infart till industri

Diskussionerna om en ny infart till industrierna i Järnforsen har tagit ny fart. Efter år av problem med tung trafik genom villaområdet öppnar sig en lösning.

Industrierna i Järnforsen kan vara på väg att få en ny infart, så att den tunga trafiken slipper gå igenom villakvarteren.  En förstudie har startat om möjligheterna att bygga.

Industrierna i Järnforsen kan vara på väg att få en ny infart, så att den tunga trafiken slipper gå igenom villakvarteren. En förstudie har startat om möjligheterna att bygga.

Foto: Charlotte Madestam

Järnforsen2021-01-13 11:46

Planen är att bygga en helt ny väg från industrierna i Järnforsen, rakt ut till riksvägen någonstans mellan Slättäng och Klövdala. Ett projekt som dock kompliceras och fördyras av att det behöver byggas en ny bro över Emån. I dag får den tunga trafiken till och från industrierna köra genom villakvarteren i Järnforsen. Något som inte har uppskattats av de boende. Lastbilstrafiken har stundtals blivit en olägenhet.

Men nu kan det vara en ändring på gång. Med betoning på "kan". Kommunstyrelsens arbetsutskott ger klartecken till en förstudie som bland annat ska ta reda på möjligheterna att bygga vägen och se om det går att finansiera bygget.

Det handlar om cirka en kilometer väg som ska byggas genom skogen ut mot riksvägen. Men eftersom det krävs en ny bro över ån för att kunna ansluta blir det en kostsam kilometer.

– Det rör sig om 30 - 35 miljoner kronor, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Rosander (C).

– Förstudien ska se om det finns möjligheter att få loss EU-pengar och i vilken mån kommunen kan gå in och stötta.

Frågan om en ny infart till industrierna i Järnforsen har stötts och blötts i omgångar genom åren.

– Redan 2011 och 2012 var frågan aktuell, säger Rosander, men den har inte varit så konkret som nu.

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) ser också andra möjligheter vid anslutningspunkten med riksvägen.

– Här skulle vi kunna bygga en rastplats, med tanke på alla lastbilar. Det skulle också kunna bli plats för en mack, det finns ingen i Järnforsen nu, säger han.

– Ja, håller Lars Rosander med, det skulle också kunna avlasta Målilla, där många chaufförer tar sin vila.

– Det är positivt att den här tanken har kommit upp igen, tycker Mikael Stolpe, vd på Plannja.

– Tanken är att få bort den tunga trafiken genom samhället. Vi har ett stort flöde av materialtransporter in och ut från anläggningen, säger han.

En ny infart till området ser han främst ur ett säkerhetsmässigt perspektiv och han berättar att en hel del har gjorts för att öka säkerheten, som finns det ändå ett behov av en ny lösning för infrastrukturen.

Tankarna på en ny infart går också hand i hand med den storsatsning som Plannja jobbar med i Järnforsen. 

– Vi har tryckt fast kartnålen än djupare här. Vi kommer att vara kvar här, säger Mikael Stolpe.

Mikael Stolpe, vd på Plannja följer utvecklingen kring den nya infarten med stort intresse.
Mikael Stolpe, vd på Plannja följer utvecklingen kring den nya infarten med stort intresse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!