Men den stora och spektakulära insatsen, en ny infart med ny bro över Emån, får vänta så länge. I stället har man tagit fram en lång lista på mindre insatser som kan göras i samband med andra projekt.
– Vi har tagit fram den här planen i samarbete med näringslivet i Järnforsen, och samhällsföreningen, säger projektchefen Jens Karlsson på ÖSK. Vi lägger främst fokus på Årenavägen och Industrivägen, som leder fram till industriområdena i samhällets östra delar.
Tankarna på en helt ny infart är inte skrotade, men till att börja med satsar man i stället på att göra det lite lättare för lastbilar till industrierna att ta sig fram. Det finns ett knippe flaskhalsar att bygga bort.
– Det är vad vi kallar för trimningsåtgärder, säger han, mindre insatser som vi kan göra i samband med exempelvis VA-saneringar eller andra underhållsåtgärder.
Planerna välkomnas av Jonas Arvidsson, delägare till Järnforsens Emballage. Han menar att samhället har en bra huvudgata med väl tilltagen trottoar och gång- och cykelväg.
– De mindre vägarna, framför allt Årenavägen och Industrivägen, är under all kritik, säger han och konstaterar att vägarna är smala, saknar trottoarer, har dåliga infarter och dålig beläggning.
– Vi har stött på från företagarna i många år och verkligen hoppats på att dessa vägar ska åtgärdas och förbättras.
Arvidsson anser att åtgärder behöver göras omgående.
– Det är lika mycket trafik på dessa mindre vägar som det är på den stora huvudgatan.
Att Trafikverket beslutat att lägga ner järnvägen öppnar möjligheter i korsningen vid järnvägsövergången.
– Då kan bommarna tas bort och det blir betydligt bättre utrymme för lastbilarna att svänga runt, säger Jens Karlsson.
En annan punkt på listan handlar om bron på riksväg 47 vid Baddammen i Sällevadsån. Den är visserligen inte något kommunalt ansvar, men frågan om att bredda den har skickats över till regionen för hantering. Det är en satsning som kräver statliga pengar.
Hultsfreds kommun har inga synpunkter på att järnvägen läggs ner, enligt kommunalrådet Lars Rosander.
– Det har ju inte gått några tåg här på många år, säger han. Och vi är inte speciellt intresserade av att köpa marken, om den blir till salu. Här har ju legat slipers, och det finns en risk att få får sanera bort kreosot och andra föroreningar.