KD-politikern Anders Andersson frÄn JÀrnforsen Àr tydlig pÄ den punkten. Han menar att biljettintÀkterna mÄste bli högre för att undvika konkurrens om pengarna. Kollektivtrafik och sjukvÄrd betalas ju frÄn samma kassakista.
â Kollektivtrafiken Ă€r viktig, men den fĂ„r inte belasta vĂ„rden.
â MĂ„lsĂ€ttningen mĂ„ste vara en 50-procentig sjĂ€lvfinansiering, sĂ€ger Andersson, vĂ€l medveten om att det i pandemitider Ă€r ett avlĂ€gset mĂ„l att nĂ„.
Redan 2018 gjordes en utredning om att införa ett system med olika biljettpriser vid olika tidpunkter. Att det blir lite billigare att Äka under lÄgtrafik och motsvarande lite dyrare under högtrafik.
â Det skulle kunna fĂ„ fler att vĂ€lja andra tider att Ă„ka, Ă€n under rusningstid, sĂ€ger Anders Andersson, men vart den utredningen tog vĂ€gen nĂ€r den blev klar vet jag inte. Jag har i alla fall inte varit med och diskuterat den.
Men Andersson har rotat fram en kopia av utredningen och i syfte att öka lÀnstrafikens sjÀlvfinansiering tÀnker han damma av den och lÀgga fram den för majoriteten.
â De har ju sjĂ€lva bestĂ€llt den hĂ€r utredningen en gĂ„ng i tiden.
Han berÀttar ocksÄ att utredningen rÀknar pÄ att, som han kallar det, ett tidsdifferentierat biljettsystem, skulle kunna öka inkomsterna med i storleksordningen 40 miljoner om Äret.
â PĂ„ vissa tider mĂ„ste vi sĂ€tta in extra bussar, medan det pĂ„ andra tider gĂ„r bussar med mĂ„nga lediga platser, sĂ€ger Andersson. Kan vi sprida ut resandet behöver vi inte sĂ€tta in extrabussarna.