KD-politikern Anders Andersson från Järnforsen är tydlig på den punkten. Han menar att biljettintäkterna måste bli högre för att undvika konkurrens om pengarna. Kollektivtrafik och sjukvård betalas ju från samma kassakista.
– Kollektivtrafiken är viktig, men den får inte belasta vården.
– Målsättningen måste vara en 50-procentig självfinansiering, säger Andersson, väl medveten om att det i pandemitider är ett avlägset mål att nå.
Redan 2018 gjordes en utredning om att införa ett system med olika biljettpriser vid olika tidpunkter. Att det blir lite billigare att åka under lågtrafik och motsvarande lite dyrare under högtrafik.
– Det skulle kunna få fler att välja andra tider att åka, än under rusningstid, säger Anders Andersson, men vart den utredningen tog vägen när den blev klar vet jag inte. Jag har i alla fall inte varit med och diskuterat den.
Men Andersson har rotat fram en kopia av utredningen och i syfte att öka länstrafikens självfinansiering tänker han damma av den och lägga fram den för majoriteten.
– De har ju själva beställt den här utredningen en gång i tiden.
Han berättar också att utredningen räknar på att, som han kallar det, ett tidsdifferentierat biljettsystem, skulle kunna öka inkomsterna med i storleksordningen 40 miljoner om året.
– På vissa tider måste vi sätta in extra bussar, medan det på andra tider går bussar med många lediga platser, säger Andersson. Kan vi sprida ut resandet behöver vi inte sätta in extrabussarna.