Eftersom Plannja är i stålbranschen, som tillverkare av främst profilerad takplåt, takavvattning och planplåtsmaterial, trodde Mikael Stolpe att han skulle tvingas se en avmattning på marknaden till följd av coronautbrottet.
– Med tanke på alla signaler jag såg i samhället, där exempelvis bilindustrin gick ner helt, trodde jag volymen skulle gå ner, så vi höll igen med semestervikarier och tog höjd för att vi skulle bli tvungna att permittera.
– Men det behövdes aldrig. Vi har haft en försäljning över våra prognoser i stort sett hela tiden och haft det omvända bekymret, med att vi inte riktigt orkat bygga upp de lager vi behövde inför vår högsäsong som är under sommaren. Så vi har fått köra på så mycket vi bara orkat och fått använda oss av både extra bemanning och en hel del övertid för att kunna möta efterfrågan.
Vad tror du är den främsta anledningen till att det ökat?
– Med införda restriktioner, som begränsat resandet, och i en tid då många varit permitterade tycks folk valt att använda sin tid till att renovera, så vi som jobbar mot byggmarknaden har fått extremt mycket att göra.
Så förutom att 2020 började bra för Plannjas del, så kan man även summera en riktigt stark junimånad vid fabriken i Järnforsen. Med snudd på rekordförsäljning.
Vad tänker du kring hösten?
– Vi följer marknadsläget noga och våra prognoser pekar på fortsatt god efterfrågan närmaste månaderna, sedan vet ingen vad som händer.