Ibland kan det bli lite för bra. Det kassasystem som Järnforsens livs fram till nu använt fungerar för lite mindre verksamheter. Men när det blir full rulle då har det visat sig ha en del brister.
Därför gör nu den ekonomiska föreningen, som äger fastigheten, tillsammans med driftsentreprenören, Matöppet i Kvillsfors, ett omtag. Ett helt nytt kassasystem installeras med kassadisk och allt. Ägaren står för inköpet och Matöppet för månadskostnaderna, som blir högre än tidigare.
– Vi ska bara byta kassasystem, det har inte riktigt funkat så jättebra. Vi ska byta till något som heter HonestBox, berättar Tom Frödeberg på Matöppet i Kvillsfors, som driver butiken i Järnforsen.
Det hittillsvarande systemet krävde att alla kunder först registrerade sig med adress, e-post med mera. Ett moment som strulat till det både för unga och äldre kunder när registreringen hängt upp sig och man fått börja om.
– Då tog vi beslutet att det blir samma koncept men att man skannar en QR-kod och identifierar sig med bank-id för att låsa upp dörren, berättar han och tillägger att nya systemet inte kräver någon registrering.
Inne i butiken möts sedan kunderna av en ny kassadisk vid skyltfönstret. På den kommer det att finnas en datorskärm, en skanner och en betalterminal för betalning med kort.
– Precis som på Ikea eller någon annan större kedja som har självskanning, det tror vi kommer att underlätta för kunderna. Om man vill kommer det att finnas möjlighet att skanna med telefonen och betala med Swish som tidigare, berättar han.
Frivilliga krafter kommer även i fortsättningen att ha folk på plats tisdagar och fredagar är det sagt för att hjälpa de som inte har mobil eller bank-id.
– Vi hade några chaufförer eller andra kunder som bara åkte förbi. De tyckte det var för många steg bara för att köpa en dricka. Nu blir det smidigare så att vem som helst kan gå in och handla.
Den nya kassadisken och kassasystemet ska nu monteras upp.
– Så nu kommer det att vara stängt torsdag, fredag och lördag. På söndag blir det nyöppning. Då bjuder samhällsföreningen och den ekonomiska föreningen på korvgrillning, berättar han.
Sortimentet kommer inte att ändras mer än att det möjligen kan bli så att en av staplarna med chips inte får plats.
Hur går det annars med butiken?
– Det har ju varit en bra höst men många har fått göra om registreringen och då har vi tappat kunder. Vi hoppas få tillbaka dem med nya kassasystemet. Men på det stora hela har det blivit betydlig mer jobb än vi räknade med, vi trodde inte butiken skulle användas så flitigt som det görs så det är positivt.
Butiken har haft en hel del svinn men där gör Tom Frödeberg bedömningen att det mer handlat om handhavandefel än att det varit medvetet. Men med nya systemet får de också bättre koll på medvetet svinn.
Framgången är dock inte så stor att det går att anställa någon för att driva butiken.
– Men jag har kommit dithän att jag plockar varor på min ordinarie arbetstid och inte behöver börja så tidigt som innan.
Det nya kassasystemet kommer också att underlätta med mer träffsäkert lagersaldo vilket även kommer att underlätta varuplockningen.
– Nu har vi en bra känsla i familjen att driva vidare butiken, berättar Tom Frödeberg.