Järnforsens livs får nytt och enklare kassasystem

Nu görs det ett omtag på Järnforsens livs som håller stängt från torsdagen till och med lördagen. På söndagen öppnar butiken upp igen efter att ha fått ett nytt kassasystem installerat.

Tom Frödeberg från Matöppet i Kvillsfors hoppas att kunderna ska uppskatta att det inte längre kommer att krävas registrering för att bli kund i Järnforsen.

Tom Frödeberg från Matöppet i Kvillsfors hoppas att kunderna ska uppskatta att det inte längre kommer att krävas registrering för att bli kund i Järnforsen.

Foto: Anders J Andersson

Järnforsen2024-04-11 13:46

Nyheten i korthet

  • Järnforsens livs är stängd för att installera ett nytt kassasystem, HonestBox, som ska göra det lättare för kunder att handla. Butiken öppnar igen på söndag.
  • Det tidigare systemet krävde att alla kunder registrerade sig, vilket ledde till problem. Det nya systemet kräver ingen registrering och har självskanning, likt större kedjor.
  • Trots utmaningar har butiken haft en bra höst och förväntar sig att det nya systemet kommer att locka tillbaka kunder som förlorats på grund av det tidigare betalsystemet.

Ibland kan det bli lite för bra. Det kassasystem som Järnforsens livs fram till nu använt fungerar för lite mindre verksamheter. Men när det blir full rulle då har det visat sig ha en del brister.

Därför gör nu den ekonomiska föreningen, som äger fastigheten, tillsammans med driftsentreprenören, Matöppet i Kvillsfors, ett omtag. Ett helt nytt kassasystem installeras med kassadisk och allt. Ägaren står för inköpet och Matöppet för månadskostnaderna, som blir högre än tidigare.

– Vi ska bara byta kassasystem, det har inte riktigt funkat så jättebra. Vi ska byta till något som heter HonestBox, berättar Tom Frödeberg på Matöppet i Kvillsfors, som driver butiken i Järnforsen.

Det hittillsvarande systemet krävde att alla kunder först registrerade sig med adress, e-post med mera. Ett moment som strulat till det både för unga och äldre kunder när registreringen hängt upp sig och man fått börja om.

– Då tog vi beslutet att det blir samma koncept men att man skannar en QR-kod och identifierar sig med bank-id för att låsa upp dörren, berättar han och tillägger att nya systemet inte kräver någon registrering.

Inne i butiken möts sedan kunderna av en ny kassadisk vid skyltfönstret. På den kommer det att finnas en datorskärm, en skanner och en betalterminal för betalning med kort.

– Precis som på Ikea eller någon annan större kedja som har självskanning, det tror vi kommer att underlätta för kunderna. Om man vill kommer det att finnas möjlighet att skanna med telefonen och betala med Swish som tidigare, berättar han.

Frivilliga krafter kommer även i fortsättningen att ha folk på plats tisdagar och fredagar är det sagt för att hjälpa de som inte har mobil eller bank-id.

– Vi hade några chaufförer eller andra kunder som bara åkte förbi. De tyckte det var för många steg bara för att köpa en dricka. Nu blir det smidigare så att vem som helst kan gå in och handla.

Den nya kassadisken och kassasystemet ska nu monteras upp.

– Så nu kommer det att vara stängt torsdag, fredag och lördag. På söndag blir det nyöppning. Då bjuder samhällsföreningen och den ekonomiska föreningen på korvgrillning, berättar han.

Sortimentet kommer inte att ändras mer än att det möjligen kan bli så att en av staplarna med chips inte får plats.

Hur går det annars med butiken?

– Det har ju varit en bra höst men många har fått göra om registreringen och då har vi tappat kunder. Vi hoppas få tillbaka dem med nya kassasystemet. Men på det stora hela har det blivit betydlig mer jobb än vi räknade med, vi trodde inte butiken skulle användas så flitigt som det görs så det är positivt.

undefined
Nya kassadisken med skärm, skanner och kortterminal är placerad innanför butiksdörren på Järnforsens livs.
undefined
Med det nya kassasystemet på Järnforsens livs behövs det bara ett bank-id för att komma in i lokalen och ett bankkort för att betala.

 

undefined
Det var i november förra året som Järnforsens livs körde igång. Butiken är öppen dygnet runt med självbetjäning. Två dagar i veckan ställer frivilliga upp och hjälper de som saknar bank-id och mobiltelefon.

Butiken har haft en hel del svinn men där gör Tom Frödeberg bedömningen att det mer handlat om handhavandefel än att det varit medvetet. Men med nya systemet får de också bättre koll på medvetet svinn.

Framgången är dock inte så stor att det går att anställa någon för att driva butiken.

– Men jag har kommit dithän att jag plockar varor på min ordinarie arbetstid och inte behöver börja så tidigt som innan.

Det nya kassasystemet kommer också att underlätta med mer träffsäkert lagersaldo vilket även kommer att underlätta varuplockningen.

– Nu har vi en bra känsla i familjen att driva vidare butiken, berättar Tom Frödeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!