Knappt har klockan slagit tio på förmiddagen förrän den första kunden går in genom dörren när det är premiär för manuell betjäning i Järnforsens livs.
Viola Ludvigsson är först över tröskeln. Hon hade så bråttom till affären att hon glömde plånboken hemma och fick ta en sväng hemåt för att hämta börsen.
Vad innebär manuell betjäning för dig?
– Det betyder att jag kan klara mig själv, berättar hon.
Tidigare har hon fått ha med sig dottern till butiken för att handla eftersom hon själv saknar bank-id.
Evert och Birgitta Möller har bott i samhället sedan 1968.
– Mycket bra att kunna handla här, säger de unisont. De bor på andra sidan järnvägen, ett stenkast från butiken.
Är det något ni saknar i sortimentet?
– Det vet jag inte för det är första gången vi är här, berättar Birgitta Möller, som säger att det är för att de nu kan handla utan att behöva använda mobiltelefon.
Walde Pettersson får lite tips om självskanning men han är ingen nybörjare, han tror att det kanske är 15:e gången han handlar i butiken.
Vad tycker du om möjligheten att kunna handla här lokalt?
– Det är jättebra och suveränt att kunna handla när som helst, säger han och berättar att han använder butiken för kompletteringsköp.
Planen är att butiken, som är öppen dygnet runt för alla med bank-id, ska hålla öppet med bemanning några timmar på tisdagar och fredagar. Betalning sker då med kort.
Omsättningen, som hittills legat på 100 000 kronor i månaden är dock för liten för att ha anställd personal. Därför får frivilliga rycka in.
Men premiärdagen är Tom Frödeberg från Matöppet i Kvillsfors, som driver butiken, på plats för att testa systemet och se att allt fungerar som det ska.
Först var de tveksamma när de blev tillfrågade men gav till slut butiken en chans. Fast Tom Frödeberg hade inte räknat med att lägga ned så mycket tid som han gör nu.
– Jag är här varje morgon och fyller på, tänkte att vi kunde göra det två gånger i veckan. Det kanske är mitt fel för att jag inte vågar fylla på med mer. Men mjölken tar slut och så ska det se snyggt och fint ut, förklarar han.
Sent varje kväll går han igenom lagerstatus och planerar vilka varor han ska ta med sig till Järnforsen dagen efter.
I butiken finns ett blandat sortiment med allt från vetemjöl och matolja till apelsiner, chips och frysta färdigrätter. Och så finns det godis och dricka. Eftersom de säljer energidrycker måste kunderna vara minst 15 år.
– Det känns positivt att vi hjälper Järnforsen med butiken. Den är öppen dygnet runt så det kommer kunder från fem-sex på morgonen fram till 23 på kvällen men också mitt i natten, säger Tom Frödeberg.
Matöppet hyr butiken av Järnforsen Utveckling Ekonomisk förening. Där är Calle Lundgren från Ryd ordförande. Han är på plats premiärdagen för den manuella betjäningen.
Bakom föreningen ligger ett antal företag som satsat en grundplåt för att butiken skulle kunna starta upp. Den har också fått bidrag av Astrid Lindgrens hembygd leader, Hultsfreds kommun och Virserums Sparbank. Utöver det har en rad företag sponsrat på olika sätt och även privatpersoner ställt upp ideellt.
– En del har varit här sju-åtta helger under våren och sommaren med 20-25 personer varje gång.
Han uppskattar det till 2500 ideella timmar.
– Alla i samhället är jättetacksamma att Matöppet ställer upp, säger han och menar att skapa gemenskap är det viktigaste.