– Några sådana diskussioner har vi inte haft, säger Barn- och utbildningschef Martin Snickars.
Det finns också ett gammalt beslut om "Framtidens Skola" där det bland annat sägs att de små ytterskolorna ska bevaras. I dagsläget är det 18 elever på skolan, och till hösten kommer fem av dem att börja på högstadiet. Plus att ytterligare en elev lämnar skolan på grund av flytt.
Så enligt prognosen är det 12 barn som kommer att gå på skolan i höst. I alla fall enligt vad som är överblickbart. Plus ytterligare 12 barn på förskolan.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Magnus Hultman (M) hoppas dock på en viss inflyttning. Han har ser att det rör på sig lite, några flyttar in, några flyttar ut. Och är det en större familj som flyttar in, gör det stor skillnad på siffrorna.
Men var går egentligen smärtgränsen för att behålla skolan?
– En bra fråga... Magnus Hultman tänker efter.
– Något klart och tydligt svar på det har jag inte, säger han.
– Som det är nu har vi ett samarbete med Målilla Skola, så eleverna från Järnforsen är i Målilla två dagar i veckan.
Detta för att skolan ska kunna leva upp till kraven i läroplanen.
– Det är bland annat för ämnena samhällskunskap idrott och slöjd som det är nödvändigt. I idrotten handlar det mycket om lagsporter, säger Magnus Hultman, att järnforseneleverna ska få vara med jämnåriga kompisar.
På skolorna i Silverdalen och Vena är det trångt, skulle det vara en lösning att flytta elever till Järnforsen?
– Nej, säger Magnus Hultman, när en elev fått en placering i en kommunal skola kan man inte flytta den hur som helst. Det måste ske i samklang med familjen. Så det är ingen lösning.
Järnforsenelevernas första termin i Målilla har varit föremål för en omfattande utvärdering, som pekar på minst sagt blandade reaktioner. Både ris och ros.
Alla elever på skolan har fått komma tilltals och svara på frågor om trygghet, kompisar, lärande och annat. Likaså har föräldrarna fått frågor. 25 procent av svaren är positiva, 30 procent är negativa och 45 procent ser både för- och nackdelar med arrangemanget.
Precis som föräldrarna ser lärarna på Järnforsens skola, och också ser fördelar, en också en del problem. Bland annat att planeringen blir svårare och kräver mer tid. Och att det blir lite splittrat för eleverna.