Vilken dag som helst kommer Trafikverket påbörja arbetet med att åtgärda riksväg 47 genom Järnforsen.
– Vi kommer plocka bort refugerna och förstärka upp vägen på tre ställen som det ser ut nu där beläggningen skjuvat, det vill säga förskjutits, förklarar Joakim Gimby.
Vad är anledningen till det?
– En är att det går mycket tung trafik där igenom. Det i kombination med att det är några år sedan vägen byggdes om på det här sättet. Summa summarum är det en viss livslängd på alltihop och man har kommit fram till den tekniska livslängden på den här delen. Nu har vi kommit till det läget att vi ska åtgärda vägsträckan genom Järnforsen.
Med facit i hand, var det ett felaktigt beslut att bygga refuger på den här vägen med tanke på den förskjutning som blivit?
– Det kommer ny teknik hela tiden, just vid det tillfället när man byggde så här var det mest optimalt. Nu väljer vi en annan hastighetsdämpande lösning.
Vad för lösning?
– Det vill jag återkomma om senare, när vi fått alla klartecken, säger Joakim Gimby och tillägger:
– Vi har finansieringen för att kunna göra en bra lösning för den här platsen. Jag kan säga så mycket att det är en väldigt spännande lösning.
Arbetet på Järnforsenvägen inleds som sagt inom en snar framtid. Joakim Gimby beskriver det som ett förberedande arbete, innan vägen ska beläggas på nytt.
– Arbetet med att belägga hela vägen genomförs nästkommande beläggningssäsong.