– Här har vi två butiker till Finland och en till Kalmar som ska ut i morgon.
Delägarna Joakim Gustafsson och Mikael Nilsson visar upp ett välfyllt lager i anläggningen som ligger ett stenkast från Emån i Järnforsen. Och fler butiksinredningar är under produktion. Det jobbas för fullt i maskinverkstaden, lackeringen och monteringen.
– Stokke och Synsam är våra största kunder, säger Joakim Gustafsson som förutom delägare är vd.
Fabriken i Järnforsen har gjort hundratals inredningar till optikerkedjan Synsams butiker i hela Norden. Avtalet med Synsam skrevs 2016 och har förnyats sedan dess, vilket innebär att leveranserna fortsätter.
Stokke är kanske mest känt för tripptrappstolen, men tillverkar även andra produkter för barn.
– Det är barntillbehör, barnvagnar och barnmöbler. De har egna butiker runt om i hela världen, säger Mikael Nilsson.
Smålandsinredningar levererar hyllor, podier och andra inredningsdetaljer som behövs för att visa upp produkterna.
– Vi har ungefär en leverans i veckan som går till deras huvudlager. Vi sköter hela deras retail för hela världen, säger Joakim Gustafsson.
Företaget i Järnforsen tillverkar även inredningar till kontor och offentliga miljöer.
– Det är allt från köpcentrum till fastighetsrenoveringar. Sedan är det många styckebutiker – någon optiker där, någon smyckesbutik där, någon Ringup där, säger Mikael Nilsson som berättar att de till exempel har gjort inredningen till Ringup i Virserum.
Godisinredningar är en annan specialitet. Bland annat har butikskedjan Hemmakväll, som är vanlig i större städer, inredningar från Järnforsen.
– Vi har varit leverantör till Hemmakväll sedan begynnelsen, när de hette Videomix, säger Joakim Gustafsson.
Men framgångssagan har inte varit spikrak för Smålandsinredningar, som var illa ute 2019. Då sjönk omsättningen till 27 miljoner kronor och resultatet landade på minus 2 miljoner. Bland annat eftersom kunder bromsade sina beställningar.
– Vi fick en order på nästan tio miljoner som räddade oss. Det var från ett dotterbolag till Synsam, säger Mikael Nilsson som även pekar på fördelarna med att Smålandsinredningar ingår i en koncern med ekonomiska muskler, Lundahl & Hall.
Bakslaget 2019 tvingade företaget att slimma sin organisation. Numera har man 19 anställda.
– Vi gjorde en omorganisation och bestämde att vi måste vara mer flexibla både i produktion och på tjänstemannasidan, säger Joakim Gustafsson.
De senaste åren har både omsättning och resultat förbättrats. 2022 omsatte Smålandsinredningar nära 58 miljoner och gjorde en vinst på 6,8 miljoner.
– Vi är färre anställda men omsätter dubbelt så mycket, konstaterar Mikael Nilsson.
Hur mycket påverkades ni av pandemin?
– Vi drog ner tempot och jobbade mindre. Men vi gjorde bra siffror under pandemin, det rullade på bra, säger Joakim Gustafsson.
Lågkonjunkturen har inte heller kastat in företaget i någon ny kris.
– 2023 blir ett bra år. Det ser också bra ut i början av 2024 för vår del. Vi har aldrig haft en sådan framförhållning som vi har nu. Förr i tiden kanske vi hade en framförhållning på tre, fyra veckor. Nu har vi att göra åtta, tio veckor framåt.
Vad är den största utmaningen för er just nu?
– Att driva det vidare och behålla det vi har, säger Joakim Gustafsson som menar att det är viktigt att fördjupa samarbetet med befintliga kunder.
– Det är lika viktigt att behålla de kunder man har som att få nya, säger Mikael Nilsson.
Numera har företaget nästan alla sina kunder i större städer.
– Det finns ingen butik häromkring som har kundkretsen att lägga en miljon på en ny butik, säger Mikael Nilsson som menar att landsbygden drabbas hårt av konkurrensen från e-handel.
Ni har flest kunder i storstäderna. Skulle det inte vara en fördel att också ha produktionen i en storstad?
– Nej, det tror jag inte. Alla leverantörer ligger här och kostnader för hyra och personal är betydligt högre i en storstad, säger Joakim Gustafsson.
E-handelns framfart har hittills inte påverkat Smålandsinredningar i någon större utsträckning.
– Vi jobbar med rätt typ av kunder. Vi jobbar inte med kläder och skor som har exploderat på nätet, säger Mikael Nilsson.
Inriktningen har visat sig vara gynnsam även i en lågkonjunktur.
– Vi har barntillbehörskunder, godiskunder och glasögonkunder. De tre är inte så konjunkturkänsliga när det är dåliga tider.