Jeep för Bush(en)

Världens mäktigaste ämbete har fått en ny "Commander in chief". Det är en bredkäftad jänkare som agerar målmedvetet och som är känd för sina hårda nypor. Jeep Commander är dessutom släkt i rakt nedstigande led med den hyllade Willysjeepen som bidrog till de allierades seger under andra världskriget - bättre propaganda kan det knappast bli i USA. De tyngsta vallöftena handlar om flexibilitet och terrängegenskaper. Frågan är om det är tomt prat eller sanning?

Foto:

Jeep2007-01-05 05:16

Jeep Commander ska nu försöka ta befälet i skogsmulleklassen och det är inte någon lätt uppgift. Det krävs en stark ledare (stor motor) som inte kör fast i svikna löften (fyrhjulsdrift). Att det finns krigsveteraner i släkten är ett stort plus i kanten - vilket såväl Jeep som ärkekonkurrenten Hummer är lysande exempel på. Låt oss ta reda på hur jeepen klarar livet i bushen?

Snitsig inredning
Utseendet har en helt egen karaktär - på gott och ont. Vi snackar om rejäla skärmbreddare, en kaxig front som inger respekt och nya moderna strålkastare. Det fyrkantiga bakpartiet är inte bilens starkaste kort rent utseendemässigt, men ger en suverän stigförmåga utan att riskera skrapa i baken. Ja, på terrängbilar blir utseendet alltid en kompromiss. Inredningen är däremot både snitsig och funktionell. Materialen är påkostade och instrumenteringen är häftigt fastskruvad med kraftiga insexskruvar. Dessutom stoltserar kupén med tre stolsrader - det innebär att en sjumannadelegation kan åka med, fast de bakersta två nödplatserna är inte särskilt komfortabla för vuxna. Behöver du istället ha med dig mer bagage så kan stolarna enkelt och smidigt fällas ner i golvet. Hur du än gör så skyms dessvärre bakåtsikten synnerligen effektivt.

Bra markfrigång
Jeep Commander är utrustad med en avancerad drivlina och fyrhjulsdriften fördelar kraften med 52 procent bak och 48 procent fram. Börjar någon av axlarna att spinna så finns ett lamellpaket som på bråkdelen av en sekund låser mellandiffen och i värsta fall kan fördela kraften till ett enda hjul! Vid sidan av den robusta växelväljaren finns en liten spak som aktiverar lågväxeln. Då får "Commander in chief" helt andra terrängegenskaper och moder natur får verkligen ligga i för att stoppa vidundret. I maskinrummet erbjuds tre motorer varav en vinkelåtta från Hemi på 326 hästar väcker mest uppmärksamhet, men inköpspriset aŽla 540 900 spänn kräver nödslakt av en lönnfet spargris!
De flesta kunderna väljer mellan en mer civiliserad bensinåtta på 231 hästkrafter eller en sexcylindrig turbodiesel på 218. Båda motorerna har samma prislapp: 409 900 kronor. Markfrigången är tjugotvå centimeter och skulle något skrapa i så är det bara okänsliga ramdelar. På landsvägen uppför sig testbilen utmärkt och det märks att jänkarna insett att de flesta kunderna på sin höjd forcerar en trottoarkant. Givakt, manöver - nu är testet över!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!