Jeepen för Jones

Det är lätt att kasta ur sig ordet ?jeep" i vardagssnacket. Men egentligen finns det bara ett original och det är den amerikanska hårdingen med samma namn. Nu kan man inte säga att konkurrenterna är skickliga kopior - men faktum är att Jeep är ett skyddat (men ack så missbrukat) varumärke. Vi har provkört den senaste nyheten och Grand Cherokee lever upp till kraven för vår tids Indiana Jones. Den banar själv sin väg där det inte finns någon, har stel bakaxel och en stor vinkelåtta. Föraren bör naturligtvis ha boots, läderhatt och machete i bältet!

Foto:

Jeep2005-08-29 07:19

Offroadbanan känns hopplös för att inte skriva omöjlig: stupet framför oss lutar lömskt och när det halvmeterdjupa gyttjehålet närmar sig så letar vi efter öskaret.
Jeep Grand Cherokee klarar dock slitgörat utan problem och vi kan andas ut - i några få sekunder.
För sedan kommer uppförsbacken och den är så brant att vi endast ser himlen innan toppen erövras.
Visst finns det gränser för vad safaribilen klarar, men det ligger bortom vad en normal Indiana Jones pallar med.

Rå jänkarcharm
Interiören är klockren i fråga om utformning, materialval och kvalitet.
Man sitter bekvämt och har en bred konsol mellan framstolarna. I denna återfinns den obligatoriska växelväljaren - tänk inte ens tanken på en handjagad låda. Det är lätt att hitta en perfekt körställning och vi tackar för att pedalstället är elektriskt justerbart. Baksätet är däremot inte alls lika bekvämt för vuxna, men lämpar sig utmärkt för småttingar. Under huven erbjuds Grand Cherokee med två bensinåttor och en effektiv dieselsexa från Mercedes. Fast med handen på hjärtat - visst är det en vinkelåtta ni vill ha? Vi provkörde den mäktiga HEMI-maskinen på 326 kusar och kan bara konstatera: vilken maskin! För att i någon mån minska bränsletörsten så kan motorn stänga av fyra cylindrar vid låg belastning. Det hela fungerar automatiskt, helt omärkligt och faktum är att bränslemätaren blir på bättre humör.

Orädd hårding
Vid sidan av den robusta växelväljaren finns en liten spak som aktiverar lågväxeln. Då får bilen helt andra terrängegenskaper och moder natur får verkligen ligga i för att stoppa vidundret. Vid normal körning fördelar fyrhjulsdriftssystemet något mer till bakhjulen, men det ändras blixtsnabbt om kraften behövs på annat håll. Allt sköts automatiskt, även inkopplingen av de elektriska diffbromsarna. Men bara för att jeepen gillar att brottas i terrängen så betyder det inte att vägegenskaperna försvunnit. Jeep Grand Cherokee rullar exemplariskt utmed riksväg 50 och färden till Carl-Jans gästgiveri i Grythyttan går som en dans. Prislappen kräver dock att slakta en lönnfet spargris och ligger i klass med Volvo XC 90 V8 eller BMW X5 V8. Ja, du får inte en lika sofistikerad glidare att parkera utanför Café Opera - men istället för en otränad blekfis får du en muskulös hårding. Soppanotan blir hög och miljösamvetet är inte särskilt rent, men vad bryr sig Indiana Jones om det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!