Ute på djupt vatten?

Jeep Wrangler Unlimited bangar inte för tuffa äventyr, det är snarare förarens nerver som sätter gränserna. Terrängvagnen klarar vatten till midjan och är en bergsklättrare av Guds nåde - frågan är bara hur mycket man vågar trotsa naturlagarna? En sak är klar: Isaac Newton hade inte trott sina ögon eftersom gravitationen tycks vara satt ur spel. Jeep Wrangler Unlimited är ett fenomen på bilhimlen och erbjuds numera med fyra dörrar. Vill du inte ha dem på så är portarna avtagbara!

Foto:

Jeep2007-09-28 08:04

Jeep Wrangler Unlimited är unik i världen. Det är nämligen en öppen terrängbil med fyra dörrar och variationsmöjligheterna är nästan oändliga. Du kan alltså välja mellan en hardtop eller softtop, om du ska ha dörrarna på plats eller inte och dessutom är framrutan fällbar som på originalbilen från 1941. Om du blottar allt som går så resulterar det i en "nakenchock" som saknar motstycke.

Upptäck mer
Det är inte svårt att se var den limegröna testbilen har sina rötter. Inspirationskällan är kort och gott Willys Jeep - den legendariska arbetshästen som bidrog till de allierades seger under andra världskriget. Arvet känns tydligt igen, mycket tack vare runda strålkastare och de sju vertikala luftintagen i grillen. Instrumenteringen är minst sagt plastig och hela kupén tycks vara byggd för att klara en rejäl högtryckstvätt. Mjuk fjädring, stel bakaxel och gastryckstötdämpare gör inte bara att framkomligheten ökat, utan även komforten. Fem personer färdas riktigt bra och behövs mer lastutrymme så är baksätet fällbart. Motorn är en gammal bekant bensinsexa på 199 hästkrafter. Här gäller hederliga gamla stötstänger och toppventiler, inget tjafs med överliggande kamaxlar och känsliga kuggremmar. Vridmomentet är bra för en bensinmotor, hela 315 Nm vid 4000 varv/minut, och enda växellådsalternativet är en fyrstegad automat.

Antar utmaningen
Drivsystemet är något av hjärtat hos en terrängbil. Jeep Wrangler Unlimited är normalt bakhjulsdriven men föraren kan koppla in framhjulen med en spak på kardantunneln. Dessutom finns en lågväxel som verkligen gör skäl för namnet och elektriska diffbromsar. Alla förförs av jänkarens prestanda och nu talar vi inte om toppfarten, utan om förmågan att bergsklättra och gyttjebrottas. Stigningsförmågan är hela 45 grader och vi körde med vatten upp till grillen utan att drunkna.
Om det är ett dyrt nöje? Nej, faktiskt inte. Jeep Wrangler Unlimited Sahara kostar från 249 900 kronor och då är tillvalslistan behagligt kort. Komfortpaketet kostar exempelvis 4 914 spänn, vilket är bästa beviset för att komforten kommer i andra hand. Vill man däremot ha terrängduglighet och en smula image så är det här precis rätt bil. Starships gamla listetta sammanfattar det hela bäst: "Nothing gonna stop us now!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!