Coronaviruset drabbar många just nu. När företag får ägna sig åt att rädda sina verksamheter går det även ut över annonsförsäljningen inom svensk media.
NTM, där bland andra Vimmerby Tidning/Kinda-Posten, Gotlands Media, Södermanlands Nyheter, Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten ingår, är inget undantag.
– Vi ser ett stort annonstapp i hela landet. Tittar man på NTM så tappade vi cirka 30 procent av annonsintäkterna i mars i jämfört med mars förra året, säger Lina Hedenström, vd för NTM.
Efter fackliga förhandlingar står det nu klart att det blir tillfälliga korttidspermitteringar på den kommersiella sidan inom NTM. Permitteringarna inleddes måndagen den 30 mars.
– Det känns jättetråkigt att vi måste genomföra det här. Men vi gör permitteringar för att slippa varsel.
För hela NTM handlar det om 150 permitteringar där anställda får jobba cirka 40 procent.
– Vår annonsavdelning kommer att vara bemannad hela tiden och finns där för kunderna. Vår målsättning är att hålla en hög nivå på annonsförsäljningen, säger Lina Hedenström.
Inom Öst Media, där Vimmerby Tidning/Kinda-Posten och Västerviks-tidningen ingår, handlar det totalt om 19 permitteringar på den kommersiella sidan.
– Jag vill gärna lyfta fram att det samtidigt finns ett väldigt stort intresse för att följa nyheterna genom våra kanaler under den här krisen. Det är många som vänt sig till oss för att få trovärdig information, säger Nils Olauson, vd för Öst Media.