Klartecken till flygplatsaffären

Det blev en lång debatt, men utgången tycktes vara given: Region Kalmar län köper in sig i Kalmar Öland Airport.

På plats vid Regionfullmäktiges möte fanns klimatdemonstranter som var kritiska mot att regionen satsar på flyget.

På plats vid Regionfullmäktiges möte fanns klimatdemonstranter som var kritiska mot att regionen satsar på flyget.

Foto: Ulrik Alvarsson

Kalmar kommun2020-02-06 18:00

Det var i november som det blev offentligt att Region Kalmar län och Kalmar kommun enats om en affär där regionen köper in sig i flygplatsen i Kalmar. Det utlöste en kraftig debatt.

Kritikerna har skjutit in sig på flera punkter: Varför ska länet ge sig in i något som hittills varit en angelägenhet för Kalmar kommun? Är det rätt ur klimatsynpunkt att satsa på flyget? Är regionen på väg att köpa in sig i något som kan utveckla sig till en förlustaffär?

Det blev en flera timmar lång debatt, men redan från start märktes att i stort sett alla politiker hade en positiv inställning till att regionen ska engagera sig i flygtrafiken. Däremot fanns det nyansskillnader.

Kristdemokraterna ville ha en återremiss. De hävdade att affären har hastats fram, och att det inte fanns tillräckligt med fakta på bordet. De efterlyste ytterligare analys av vad som kan hända om flygresandet fortsätter att minska.

Deras motståndare, framförallt S och C, anklagade KD för att vara inkonsekventa. De menade att det mellan raderna märktes att KD ändå var positiv till affären, men ville stå lite utanför:

– Man verkar vilja kunna säga "vad var det jag sade" om det är något som inte går så bra, sade Peter Vretlund (S).

Förespråkarna för affären menade att delägarskapet kan innebära att regionen kan sätta ytterligare tryck för att omställningen till fossilfria alternativ i flygtrafiken ska gå snabbt. Man tryckte också på att flygplatsen är betydelsefull för hela södra Kalmar län, inte bara Kalmar kommun. Det finns inga bra alternativ om man vill resa till Stockholm snabbt.

En tydlig kritisk röst var Leif Svensson (V). Han varnade för att ge sig in i vad som kan bli ett Svarte Petterspel.

– I Östergötland har flygplatsen i Norrköping blivit en dyr affär för regionen. Det har krävt aktieägartillskott utöver driftbidraget, sade han.

Det var inte bara politiker från södra länet som förespråkade affären.

– För oss moderater är ett levande och växande näringsliv viktigt. Det är näringslivet som ger skatteintäkter som kan finansiera välfärden, sade Malin Sjölander.

Christel Alvarsson (C) bemötte de kritiker som tyckte att köpeskillingen bättre kunde användas i vården:

– Regionen har ett utvecklingsansvar för länet som inte står i konflikt med vårt ansvar för vården.

När frågan till slut gick till omröstning var en stark majoritet för affären. Endast KD och V yrkade på återremiss.

Karta: Kalmarsalen Konferens & Evenemang AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!