Antalet nöjda resenärer ökar

Antalet resenärer som är nöjda med kollektivtrafiken i länet ökar. Detta trots alla inställda tågavgångar på Tjustbanan.

85 procent av de tillfrågade resenärerna vara nöjda med den senaste resan de företog med KLT.

85 procent av de tillfrågade resenärerna vara nöjda med den senaste resan de företog med KLT.

Foto: Karin Hertz

Kalmar län2019-02-26 20:23

Enligt Kollektivtrafikbarometern för 2018 säger sig 85 procent av de tillfrågade resenärerna vara nöjda med den senaste resan de företog med Kalmar länstrafik (KLT). I Kalmar län har totalt 2 393 personer intervjuats.

Dock framgår inte av barometern hur nöjda, eller möjligen missnöjda, invånarna är specifikt i den norra länsdelen med sin kollektivtrafik.

Trafikdirektör Karl-Johan Bodell poängterar att 80 procent av KLT:s resenärer är bussresenärer och att endast 17 procent reser med tåg. Något som kan vara viktigt att nämna i sammanhanget.

Sedan augusti 2017 har man en helt ny bussflotta utrustad med wi-fi, vilket säkert bidrar till att resenärerna blivit mer nöjda, tror Bodell.

Han berättar vidare att man under flera års tid arbetat målmedvetet för att öka nöjdheten hos kunderna.

– Vi inledde arbetet som vi kallar "Varumärkesresan" runt 2010/2011. Vi tyckte att vi fick mycket kritik i tidningarna och att vi hade fått en stämpel på oss att vi inte höll god kvalitet, säger han.

– Sedan dess har vi arbetat konsekvent för att förbättra service, bemötande och reseupplevelse för resenärerna, både internt med den egna personalen och i samarbete med entreprenörerna som kör våra bussar.

Störst var den sammantagna nöjdhetsökningen på 15 procentenheter bland resenärer som ofta, varje vecka eller månad, åker med Kalmar länstrafik, men också i den breda allmänhetens ögon är fler nöjda med Kalmar länstrafik, enligt barometern.

Sammantaget var 65 procent av resenärerna nöjda överlag med kollektivtrafiken i länet, jämfört med 50 procent 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!