Enligt Kollektivtrafikbarometern för 2018 säger sig 85 procent av de tillfrågade resenärerna vara nöjda med den senaste resan de företog med Kalmar länstrafik (KLT). I Kalmar län har totalt 2 393 personer intervjuats.
Dock framgår inte av barometern hur nöjda, eller möjligen missnöjda, invånarna är specifikt i den norra länsdelen med sin kollektivtrafik.
Trafikdirektör Karl-Johan Bodell poängterar att 80 procent av KLT:s resenärer är bussresenärer och att endast 17 procent reser med tåg. Något som kan vara viktigt att nämna i sammanhanget.
Sedan augusti 2017 har man en helt ny bussflotta utrustad med wi-fi, vilket säkert bidrar till att resenärerna blivit mer nöjda, tror Bodell.
Han berättar vidare att man under flera års tid arbetat målmedvetet för att öka nöjdheten hos kunderna.
– Vi inledde arbetet som vi kallar "Varumärkesresan" runt 2010/2011. Vi tyckte att vi fick mycket kritik i tidningarna och att vi hade fått en stämpel på oss att vi inte höll god kvalitet, säger han.
– Sedan dess har vi arbetat konsekvent för att förbättra service, bemötande och reseupplevelse för resenärerna, både internt med den egna personalen och i samarbete med entreprenörerna som kör våra bussar.
Störst var den sammantagna nöjdhetsökningen på 15 procentenheter bland resenärer som ofta, varje vecka eller månad, åker med Kalmar länstrafik, men också i den breda allmänhetens ögon är fler nöjda med Kalmar länstrafik, enligt barometern.
Sammantaget var 65 procent av resenärerna nöjda överlag med kollektivtrafiken i länet, jämfört med 50 procent 2017.