Landstingsstyrelsen i Kalmar framför kraven i ett brev till Östgötatrafikens ägare - Landstinget i Östergötland.
Där krävs också överläggningar på högsta politiska nivå om ett nytt samverkansavtal om trafiken på sträckorna Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping, skriver landstinget i ett pressmeddelande.
75 procent
I dag står Kalmar Läns Trafik för 75 procent av kostnaderna för Kustpilentrafiken mot 25 procent för Östgötatrafiken.
Sedan tidigare finns en fördelningsprincip som bygger på spårkilometer i respektive län. Enligt den ska KLT betala 62,5 procent och Östgötatrafiken 37,5 procent. I pengar innebär det att KLT bara under 2012 betalade 12,5 miljoner kronor mer än vad som tidigare varit uppgjort mellan länen.
Betalar för lite till tågtrafik
Betala mer för tågtrafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Det kravet riktar Landstinget i Kalmar län till Östgötatrafiken i Östergötland. Kalmar län vill också öppna för direkttåg till Stockholm från Kalmar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!