Därför har inte alla bussar bälte

Många av KLT:s bussar saknar bälten. Orsaken är att man styrs av EU-direktiv.

Sammanlagt har KLT 400 bussar i trafik.

Sammanlagt har KLT 400 bussar i trafik.

Foto: Ilkka Ranta/arkiv

Kalmar län2019-03-27 06:00

Det menar Katharina Seijsing, basenhetschef för linjetrafiken på Kalmar länstrafik, KLT.

I en intervju med SR Kalmar på tisdagsmorgonen förklarade Seijsing att KLT inte kommer att utrusta fler av sina bussar med säkerhetsbälten, trots att skolbarn ofta reser med bussar som inte är utrustade med detta.

– För tydlighets skull vill jag poängtera att samtliga länets skolskjutsar är fordon försedda med säkerhetsbälten. Däremot kan vi inte förbjuda skolungdomar att också eller i stället resa med stadsbussar, anpassade för ståplatspassagerare, säger hon.

Man kan förstås undra varför inte alla bussar med sittplatser har säkerhetsbälten?

Katharina Seijsing förklarar att det har att göra med rådande EU-direktiv.

– Det finns fem fordonsklasser som är godkända, två av dem är anpassade för färre än 22 passagerare. Stadsbussarna (klass 1) är utformade för ståplatspassagerare i första hand, men har även sittplatser, och används i stadstrafik med täta stopp. På dessa bussar är det bara förarsätet som är försett med bälte.

– Sammanlagt har vi 400 bussar i trafik, varav 43 är stadsbussar av nyss nämnda slag och de körs i en maxhastighet om 80 kilometer i timmen. Övriga bussar i linjetrafiken, de som används för längre sträckor, är utrustade med bälte på alla sittplatser, säger Katharina Seijsing.

Hon påpekar att man i kommande upphandlingar kan ställa extra krav på bälten i stadsbussar.

– Men att eftermontera bälten i stadsbussar går inte, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!