Claes Tingvall säger vidare:
- Vi vill få ner tempot på vägarna. Ju färre som åker fast desto fler kameror kan vi ta i drift utan att personalen i Kiruna tvingas jobba övertid.
Han tror inte att de "kriminella" fortkörarna någonsin kommer att skrämmas av trafiksäkerhetskamerorna. De som kör i 160 struntar i bötesföreläggandet.
- Vi vill få ner hastigheterna, bromsa trafikrytmen, minska risken för olyckor och lindra konsekvenserna när olyckor ändå inträffar. Hastigheterna sjunker markant på de vägavsnitt vi övervakar med kameror, särskilt på 90-sträckorna där mycket få numera kör för fort.
Flera fartkameror
I år monteras ytterligare 100 fartkameror längst de svenska vägarna.Målet är ännu färre fortkörare.- Vi är inte ute efter pengarna, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!