Fortsatt god utveckling för våra morgontidningar

Vi brukar aldrig slå oss själva för bröstet och med mer yviga ordalag kommentera de upplagesiffror för svensk press som presenteras varje år vid denna tid. Mycket väl medvetna om att vi lever i en extremt föränderlig värld, när det gäller media- och nyhetskonsumtion.

Foto:

Kalmar Län2016-03-10 07:45


Men det vore också fel att inte på något sätt redovisa den tydliga trend som vår tidningsgrupp kan redovisa. Vi har visserligen en mindre minskning på 200 exemplar när det gäller pappersupplagan för dagstidningarna Vimmerby Tidning, Västerviks-Posten, Kinda-Posten och Linköpings Tidning, men det är en betydligt mindre minskning än i princip hela tidnings-Sverige.

Och bäst i landet när det gäller sexdagarstidningar inom vår storlek och uppåt. Med något enstaka undantag där sammanslagningar eller liknande medfört en upplageökning.

Räknar vi så till de nya läsare som våra webbaserade produkter lockar, liksom våra nya kanaler inom sociala medier - så ligger vi på plus. Då lockar vi helt klart nya och flera läsare.

När tidningsläsandet i landets morgontidningar tappar i snitt fem procent under 2015, så kan vi redovisa minus 1,8 procent.

Klar tendens
Tendensen håller således i sig, när landets morgontidningar genomlider stora minskningar vad gäller prenumererade upplagor, så har vi under en längre tid i stort sett hållit våra siffror.

Vissa år har det varit mindre minskningar, andra år mindre ökningar - men ändå en klar tendens som gått emot strömmen i tidnings-Sverige. Den strukturella förändring inom branschen, som pågår för fullt, och har pågått under ett flertal år.

Landets dagstidningar får kämpa emot en situation där det helt enkelt inte fylls på med prenumeranter i samma utsträckning som de trogna prenumeranterna trappar av, på grund av åldersskäl eller andra orsaker.

I detta läge har inom vår grupp av tidningar främst i Östergötland med redaktioner i Linköping, Norrköping och Kisa, tidningar i Småland med centralredaktion i Vimmerby och redaktioner i Västervik, Hultsfred och Mariannelund - valt att konsekvent framhålla det lokala materialet.

När andra tidningar jobbat med förpackningen av nyheter, har vi jobbat vidare med innehållet. Vi har prioriteringen att det är viktigast vad vi skriver - alltså mängder nyheter, antal intresseområden, som exempelvis sport-allmänt, ekonomi, näringsliv, politik, feature, branschinformation, temaartiklar etcetera.

När andra tidningar har prioriterat tonläget så har vi istället alltid framhållit fakta främst.

Dessa arbetsmetoder tror vi vara mest slagfärdiga i det långa loppet. Vi kan konstatera att gensvaret från "vårt facit", det vill säga läsare, prenumeranter och annonsörer - är fortsatt högt.

När andra väljer att utföra arbetet i kostym eller dräkt, jobbar vi gärna mer casual, eller till och med i arbetskläder. När andra väljer att desperat skrika fram sina budskap, så talar vi gärna i normal samtalston.

Väl medvetna om att de som skriker har en tendens att bli hesa efter en stund, och ganska snart helt tappa rösten.
Och jodå, givetvis ska möjligheten alltid finnas även för oss att klä oss mer formellt, när så krävs, och även irriterat höja rösten - men vår målsättning är att utvecklas på ett sunt och ärligt vis.

Det lokala som grund
När det gäller det redaktionella innehållet i våra dagstidningar så har det genom årens lopp utkristalliserats vilka avdelningar de bör innehålla för att bäst tillgodose önskemål och servicegrad. Det är därför viktigt att fortsätta ge bra service när det gäller exempelvis in- och utrikesnyheter, familjenyheter, debatt och opinion, aktie- och ekonomiservice, TV- och radio, motor och trafik, serier och korsord, samhällsinformation och fastighetsaffärer, med mera, med mera.

Grunden är ändå våra lokala nyheter på den allmänna sidan och på sportens område, i papperstidningen såväl som i webbaserade produkter. Där måste ett utvecklat lagarbete framhållas, liksom överlag oerhört duktiga och trogna medarbetare på alla positioner inom organisationen.

Vi tar mer än gärna emot synpunkter på våra produkter och uppskattar alla kommentarer som kan hjälpa oss att fortsätta det förtroende som vi fått från läsarna. Alla tips är lika välkomna.

Alf Wesik
Redaktionschef

0492-161 32

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om