– Det nya systemet är mer anpassat för dagens och framtidens kollektivtrafik där resenärerna har större frihet att själva köpa och hantera sina biljetter, säger trafikdirektör Christer Holmgren vid Kalmar länstrafik i ett pressmeddelande.
KLT skriver vidare att det under hösten kommer placeras ut nya biljettautomater runt om i Kalmar län. Det kommer även fortsatt att vara möjligt att få hjälp med biljettköp och svar på frågor om kollektivtrafiken hos Kalmar länstrafiks kundcenter och återförsäljare.
Systemet är utvecklat tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings länstrafik och Hallandstrafiken.
Under en begränsad tid kommer det gamla systemet att finnas kvar med nuvarande biljetter. Den reskassa man har på sitt kort idag kan användas månaden ut.
För den som inte har möjlighet att betala med hjälp av en mobiltelefon ska det finnas alternativ, säger Christer Holmgren till VT. Äldre personer kan ringa KLT och få ett seniorkort samt en faktura hemskickad. Det här är en lösning som togs fram med coronapandemin i åtanke, och som alltså kommer vara fortsatt aktuell.
Holmgren menar att man även kan ta hjälp av en närstående med mobil för att lösa biljett:
– Sen fungerar den nya e-handelsfunktionen "Mitt konto" så att man kan skapa ett konto och sätta in pengar på det åt en annan person, kanske åt sitt barn eller någon annan släkting, berättar Holmgren.
Dessutom säljs alltså fysiska biljetter hos återförsäljare och kundcenter.