Vi har väl alla olika åsikter om vilka frågor vi tycker är allra viktigast här i livet. Det kan givetvis skifta över tid, intresse, behov och så vidare. Men intressant lika fullt.
För egen del är landsbygdsfrågorna extra viktiga. Inte bara för att jag själv bor mitt i skogen, utan för att jag menar att frågeställningen handlar om så mycket mer än om indragna mackar, avdrag för arbetsresor och skolskjutsar.
Saknas alternativ
Eller vänta. Detta med skolskjutsar förresten, det kan sägas symbolisera hela problematiken med boendet på landet. Hela Sveriges kollektivtrafikbolag verkar ha problem.
På vissa platser i landet är det så packat med folk och så stort behov av bussar, tunnelbanor och tåg av alla slag - att de aldrig tycks räcka till i antal. Det blir alltid förseningar och köer och irriterad stämning.
På andra håll i landet är det tvärtom. Så få resande att kollektiva linjer hotas av uppsägning. Utan uppsägningstid.
För just de resenärer som drabbas av nedläggningar blir det desto värre eftersom det helt saknas alternativ. I större städer kommer det ju alltid en ny buss inom några minuter.
På landet har till och med taxi dragits in. Och vänthallen består av bar himmel.
I Östergötland fick fackpolitiker förra året uppdraget att se över kostnaderna för alla busslinjer i länet. Resultatet blev nedslående för alla som gillar ett glesare boende - sammanlagt 28 busslinjer plockades bort.
Ur ekonomisk synvinkel
De resurser som frigjordes hamnade istället på platser där resandetrycket var större.
Vilket i en förlängning kommer att innebära att det glesa boendet på vissa glesa områden i vår glesa del av landet blir ännu glesare. Vilket betyder att de täta områdena blir tätare och det inom kort blir dags för en ny översyn.
Och kort efter en sådan ny översyn ännu färre linjer.
Det är ganska enkelt att argumentera för bibehållna busslinjer och tåg. Det handlar om att folk helt enkelt ska kunna bo kvar på landet - om miljön, om tryggheten och om skolungarnas möjligheter att ta sig till skolan.
Men det är dessutom väldigt enkelt att argumentera för nedläggning av linjer. Mattias Näsström är trafikoperativ chef för Östgötatrafiken och han berättar för P4 Östergötland att bolaget fått i uppdrag att se över alla linjer - ur en strikt ekonomisk synvinkel. Att olika linjer har olika stor samhällsekonomisk betydelse skulle i just detta fall lämnas därhän.
Gjorde vårt val
Bolaget får stöd av regionen för att driva bland annat kollektivtrafiken. Stödet uppgår till cirka 60 procent av kostnaderna och resten ska finansieras med avgifter och annat.
Detta innebär att av 160 linjer totalt i Östergötland, kommer 28 att försvinna. Situationen är snarlik i exempelvis Kalmar län med Kalmar Läns Trafik, eller Jönköpings län med Jönköpings Länstrafik.
Hur ser då framtiden ut i Sverige?
Personligen har jag valt en boendesituation där en viss del av samhällsservicen fordrar egen bil för att nyttjas. Liksom jag själv valt en situation där barnen har måst skjutsas till skolor, träningar och tävlingar och kompisar och Gud vet allt.
Däremot valde jag inte själv den indragna postlådan. När vi gjorde vårt val att flytta ut på landet var det låda med post och tidning bara ett stenkast från gården - nu är det en postlådegruppering ute vid riksvägen flera kilometer bort.
Misstanke om brott
Då var det ännu värre när jag bodde i Storebro som ung. Först försvann polisen från orten, sedan posten, banken, järnvägsstation, fiket, soptippen, drickabilen, gymnasieskolan, brandkåren och hopptornet. Sedan släcktes skylten på vattentornet.
Nu finns det ett nytt lägre och töntigare EU-godkänt hopptorn, någon har bekostat tändning av Ivars fantastiska blå Storebro-skylt igen och samhället frustar och stånkar av liv. Men rent servicemässigt är det definitivt inte detsamma.
Det kanske ändå är framtiden, detta. Ribban för vilka busslinjer som får vara kvar kommer att höjas och snart kommer självklarheter också att ifrågasättas. Redan idag krävs det misstanke om brott som kan rendera minst två års frihetsberövande, för att få polisen att ens överväga en insats.
Bättre täckningsgrad
Brandmän får sköta trafikdirigering vid olyckor och vaktmästare får kvittera ut hjärtstartare och sedan vara beredda att extraknäcka som kardiologer.
Vi har ännu inte hört diskussioner om brandfria zoner. Men det kommer, var så säker. Zoner där det blir billigare för samhället att låta villor brinna ner till grunden - och sedan bygga upp dem igen - istället för att skicka Räddningstjänsten. Eller dödsfria zoner, dit ambulanser inte skickas längre.
När vi får nya Storregioner i Sverige kommer Östgötatrafiken knappast få i uppdrag att se över vilka linjer som är olönsamma.
Varför? Jo, Östgötatrafiken kommer att läggas ner helt.
Varför? Jo, andra delar av landet har bättre ekonomisk täckningsgrad.
Alf Wesik
Införande av brandfria zoner där täckningsgraden är usel
Det finns frågor som engagerar. Och så finns det frågor som verkligen engagerar.För att inte tala om frågorna som inte engagerar alls, fast de borde göra det.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!