Kampanjen kommer att synas i olika kanaler. Det första som möter alla som är på väg till Öland i sommar är ljustavlor med en kamel i röda solglasögon med uppmaningen att vi ska bli "vattensmarta". Just kamelen är ju känd för att vara verkligt vattensmart, även om det faktiskt är en myt att de använder pucklarna till att lagra vatten i, så hushållar kamelen klokt med vattnet.
- Det var viktigt för oss att inte gå ut med pekpinnar om vad man får och inte får göra, säger Karoline Ödell, kommunikatör på Mörbylånga kommun. I stället vill vi dela med oss av goda exempel på vad var och en kan göra för att hålla vattenförbrukningen nere samtidigt som man njuter av sommaren.
Kampanjen kommer främst att synas på Öland, såväl på turistanläggningar som runt om på ön med hjälp av bland annat affischer, strandflaggor och en dekalklädd bil. Dessutom kommer radioreklam och inslag på sociala medier att sprida budskapet över hela regionen. Tips och fakta varvas på ett lättsamt sätt och under sommaren ska även tävlingar anordnas, både för att få in fler sparknep, men också för att döpa kamelen!
- Kampanjen är uppbyggd på en förebild som är bra på klara sig i torkan, berättar Jenny Holmgren, informatör på Kalmar Vatten. Vi ger även konkreta exempel hur många liter vatten man sparar genom enkla förändringar i vardagen.