KLT avslutar tågavtal i förtid

Kalmar Läns Trafik väljer att börja upphandla trafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan på nytt, bland annat för att få fram mer pengar från Östgötatrafiken. Tio miljoner kronor ligger i potten.

Kalmar Läns Trafik betalar rubbet. Nu vill man ha pengar från Östgötatrafiken.

Kalmar Läns Trafik betalar rubbet. Nu vill man ha pengar från Östgötatrafiken.

Foto:

Kalmar Län2012-11-21 07:21


Det fanns en option på att låta dagens tågoperatör Veolia fortsätta ända fram till 2016 enligt dagens upphandling. Denna låter KLT nu falla och avtalet löper ut under 2014.
Bakgrunden är dels att Trafikverket/Rikstrafiken ska upphandla bland annat Gotlandstrafiken snart. Blir den dyr blir det inga pengar över till främst Tjustbanan och därför är det bra att veta i förväg vilken trafik som kan köras. Några planer på att ställa in trafiken eller dra ner antalet avgångar har däremot inte KLT.

Ekonomisk obalans
Dels handlar det om vad trafikdirektör Karl-Johan Bodell kallar för en "ekonomisk obalans". Det vill säga Kalmar län betalar för mycket och Östgötatrafiken för lite.
- Jag tycker det är värt att pröva politiskt, säger Karl-Johan Bodell.
Vid senaste förändringarna godtog Östgötatrafiken varken nya tåg eller fler avgångar på Tjustbanan och KLT tog hela kostnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om