Kraftsamling i länet för järnvägarna
Landstinget, regionförbundet och alla kommuner i Kalmar län är kritiska mot den nationella transportplanen. Nu kräver man direktförhandlingar om järnvägen.
Foto:
– Vi har haft en omfattande dialog i länet under hösten. Tillsammans formerar sig nu länets kommuner, landstinget och större företag i en historisk och kraftfull mobilisering för ökade infrastruktursatsningar i Kalmar län, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S).
– I vårt gemensamma yttrande begär vi att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att direktförhandla med Kalmar län för att ta fram en samlad plan när det gäller järnvägen i länet. Från regionens sida är vi beredda att med egna medel bidra till medfinansiering så att en lösning blir möjlig, säger Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.
I yttrandet riktar länet kritik mot den nationella transportplanen. Kritiken riktar sig mot att det över huvud taget inte finns några namngivna satsningar på länets järnvägar, varken Kust-till-kust-banan, Stångådalsbanan eller Tjustbanan.
– Ökat tillgänglighet och bättre transportmöjligheter är den viktigaste tillväxtfrågan för Kalmar län, det gäller för både kompetens och gods, säger Harald Hjalmarsson (M), regionförbundets vice ordförande.
– Ska hela Kalmar län kunna utvecklas måste satsningar göras framförallt på järnvägen. Inga sådana satsningar finns i förslaget till transportplan. Nu utmanar vi från Kalmar län gemensamt staten att göra det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar, säger Christer Jonsson, (C) vice ordförande i landstingsstyrelsen.
Det behövs investeringar på samtliga banor för att öka funktionaliteten och tillgängligheten i länet, slås fast i yttrandet. När det gäller Kust-till-kust-banan bör hela sträckan på sikt ha dubbelspår både för att öka hastigheten och ge plats för såväl regional som storregional tågtrafik. Banan står för en viktig dagpendling Kalmar-Växjö och är en viktig länk mellan Kalmar och Göteborg och via Alvesta också till Köpenhamn-Kastrup.
Både Stångådalsbanan och Tjustbanan är oelektrifierade. För att på sikt korta restiden Kalmar-Linköping till två timmar och Västervik-Linköping till en timme behövs kraftfulla investeringar.
I remissyttrande tas även upp den framtida höghastighetsbanan och att det behövs en anslutning till Linköpings station för Stångådals- och Tjustbanan. Och en östlig dragning av höghastighetsbanan med anslutning för Kust-till-kust-banan vid ett stopp i Växjö/Alvesta förespråkas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!