Det är sju olika områden, eller dimensioner som landstinget valt att kalla det i sitt pressmeddelande, som man frågat patienter om. Patienterna har alla sökt vård eller legat inlagda och sedan fått svara på enkätens frågor för att bedöma sina upplevelser och intryck.
4 580 patienter i länet valde att svara på frågor om sin upplevelse inom vården. Totalt i landet rör det sig om totalt 144 000 svar som lämnats av patienter.
Kalmar läns sjukhus toppar listan när det kommer till frågor om kontinuitet och koordinering och hamnar på andra plats när det kommer till frågor som rör emotionellt stöd, delaktighet och involvering samt tillgänglighet och helhetsintryck.
Överlag verkar det som att patienterna är mycket nöjda med sin vård.
Resultaten från undersökningen redovisas som andel positiva svar och i landet ger patienterna positiva omdömen när det gäller att man känner sig delaktig i sin vård och hur tillgänglig den är.
– Det är förstås glädjande med ett så positivt resultat för sjukhusvården, särskilt som svensk vård i andra undersökningar rankats lägre när det gäller just tillgänglighet och delaktighet, säger Hans Karlsson, avdelningschef för avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) i ett pressmeddelande.
Av landets 21 landsting och regioner så hamnar Kalmar läns sjukhus högt. Näst mest nöjda i landet är länets tillfrågade patienter när det gäller helhetsintrycket av vården.
Patienterna fortsätter att vara nöjda med maten under sitt sjukhusbesök. Maten rankas högst av alla landsting och regioner i landet och över 83 procent var nöjda med den.
Bland svaren fanns vissa skillnader. Män är överlag något mer positiva i sina svar och störst skillnad mellan män och kvinnor återfanns när man frågade om personalen diskuterat livsstilsfrågor med patienten. Där svarade kvinnor nej i mycket större utsträckning än männen.
– Det är oerhört glädjande att se att vi får så högt betyg av patienterna som besöker sjukhusen. Alla medarbetare kan känna stolthet över hur deras arbete värdesätts av patienterna, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Rosenqvist i pressmeddelandet från Kalmar läns landsting.
I de kommentarer som lämnas visar det sig att många är nöjda med bemötandet och professionalismen från personalen. Kritik framkommer mot att man bland annat fått träffa allt för många läkare under sin vårdtid.