"Måste med på höghastighetståget"

En höghastighetsbana mellan storstadsregionerna är ingenting om man inte samtidigt satsar på infrastrukturen i övriga landet.

Leif Larsson och Anders Åkesson (C) vill se ökat samarbete kring infrastrukturfrågan mellan Smålandslänen och Östergötland. Foto: Jenn Hultberg

Leif Larsson och Anders Åkesson (C) vill se ökat samarbete kring infrastrukturfrågan mellan Smålandslänen och Östergötland. Foto: Jenn Hultberg

Foto:

Kalmar Län2016-02-09 12:38


Det menar riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) och Regionförbundet i Kalmar läns ordförande Leif Larsson (C) som tror att ökat samarbete mellan Smålandslänen och Östergötland är ett måste för regionens och Stångådalsbanans framtid.

- Håller vi ihop kan vi bli riktigt tunga när vi pratar med staten, säger Leif Larsson.

I dag får Regionförbundet 72 miljoner kronor per år för underhåll av infrastruktur i Kalmar län. Den summan måste fördubblas om regionen ska kunna vara med i satsningen av den nya höghastighetsbanan. Det menar Leif Larsson som vill se ett ökat regionalt inflytande.

- Om vi fördubblar den summan, då kan vi få saker att funka. Staten måste lämna ifrån sig mer ansvar för järnvägarna till oss på regional nivå. Ett ökat regionalt inflytande över infrastrukturplaneringen måste till, säger Larsson.

Åkesson och Larsson vill även se ett ökat samarbete mellan Smålandslänen och Östergötland när det gäller infrastrukturen i vår region. Stångådalsbanan i synnerhet, men även riksvägarna 40, 23 och 34:an som exempel, måste vara med i planeringen när man talar om en höghastighetsbana.

Läs mer i tisdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om