Med säkerhet höjd hastighet

Riksväg 40 mellan Vimmerby och Hyttan ska bli säkrare, med mitträcke. Mötesfri väg är också på gång i en rad vägprojekt Vägverket har framför sig. - Mötesfri väg ger mycket väg för pengarna, säger Gunilla Schurmann projektledare för nya vägar på Vägverket Region Sydöst. Och ofta leder mötesfria vägar också till en höjning av hastighetsbegränsningarna.

Det är mötesolyckorna som resulterar i de allvarligaste olyckorna längs vägarna och Vägverket satsar nu allt mer på mötesfria vägar med mitträcke.

Det är mötesolyckorna som resulterar i de allvarligaste olyckorna längs vägarna och Vägverket satsar nu allt mer på mötesfria vägar med mitträcke.

Foto:

Kalmar Län2010-01-23 05:05


Väg 40 ska byggas om för i grova slängar 200 miljoner kronor när Vägverket gör mötesfri väg mellan Vimmerby och Hyttan. Vägen mellan Vimmerby och Toverum kommer bli en 2+1-väg och sedan ska det växlingar mellan 2+1-väg och 1+1-väg på sträckan mellan Toverum och Hyttan.
Vägverket har nu påbörjat arbetet med upprättande av en förstudie och en teknisk utredning för hela sträckan från Vimmerby i väster till Hyttan i öster vid E22.
Först ska sträckan Vimmerby-Toverum få mitträcke. Byggandet inleds tidigast 2011. Toverum-Hyttan byggs om under 2012.
Och mitträcke på mötesfri väg är den röda tråden i de flesta vägprojekt inom överskådlig framtid.
- Eftersom mötesolyckor är den vanligaste orsaken till allvarliga olyckor med döda eller svårt skadade människor har vi satsat mycket på mötesfria vägar, säger Gunilla Schurmann, projektledare på Vägverket.

Mycket väg per krona
Hon säger att statistiken talar för den här vägtypens fördel, ur säkerhetssynpunkt. Och med det i ena vågskålen kan också hastigheten på vägarna höjas.
- De allvarliga olyckorna har minskat längs de vägar som byggts om. Med den ökade säkerheten är det acceptabelt med en höjning av hastigheten och i allmänhet höjs hastigheten från 90 km till 100 km på vägar med mitträcke.
Kostnaden på 200 miljoner i vägprojektet längs väg 40 är en grov uppskattning. Kostnadseffektivitet är ytterligare något som talar för mötesfria vägar.
- Man får mycket väg för pengarna. Vi får säkrare och mera framkomliga vägar till en förhållandevis liten summa pengar. Skulle vi bygga nytt skulle det kosta otroligt mycket mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om