- Det är ett stort steg vi tar nu med kollektivtrafiken. Vi har en bred enighet kring detta och det är naturligtvis oerhört positivt, säger Anders Henriksson (S), landstingsstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.
- Vi har ställt mycket tuffa miljökrav i upphandlingen. Nu blir bussflottan fossilbränslefri, vilket är bra både för miljö och människa, och landstinget bidrar med minskade utsläpp, säger Jessica Rydell (MP), vice ordförande i landstingsstyrelsen.
Det var inte bara miljökraven som var högt ställda, där huvudinriktningen är biogas. Krav ställdes även på att personalen ska ha kollektivavtalsliknande avtal och meddelarfrihet.
- Dessutom ställde vi krav på personalövertagande på de ställen där trafiken kommer att drivas av en annan entreprenör än den idag. Det känns som en stor arbetsrättslig framgång, säger Linda Fleetwood (V), landstingsråd.
Totalt kostar den nya upphandlingen av kollektivtrafiken drygt 488 miljoner kronor årligen, varav landstingets del är 380 miljoner. Resterande kostnad fördelas mellan länets kommuner.
- Det är en synnerligen väl genomförd upphandling som ledningen för KLT gjort. Dessutom är de flesta buss- och taxientreprenörer som fått tilldelning i upphandlingen lokala företag, vilket ger arbete och tillväxt till regionen, säger Ulf Nilsson (S), Trafikstyrelsens ordförande.
Nu blir kollektivtrafiken fossilfri
Vid landstingsstyrelsens arbetsutskott beslutades idag att Kalmar Länstrafik (KLT) ska genomföra ny trafiktilldelning av kollektivtrafiken. Upphandlingskraven har varit hårda, och det betyder att all busstrafik hos KLT ska drivas fossilbränslefritt från 2017.
Foto: Arkiv
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!