Det framgår av den årliga Kollektivtrafikbarometern för 2012 som presenterades på måndagen och som omfattar 1 200 intervjuer i länet. Andelen KLT-resenärer som var nöjda med den senaste resan ökade under 2012 med två procentenheter till 83 procent. Det var andra året i rad som nöjdheten ökade.
- Det är glädjande och inspirerar oss till att bli ännu bättre 2013, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell i ett pressmeddelande från landstinget.
Mindre nöjda
- Mätningen visar också att våra trogna resenärer har bättre kunskaper om kollektivtrafiken och tycker att den blivit mer tillgänglig och relevant för deras resebehov. Och det känns naturligtvis väldigt bra att våra befintliga resenärer är nöjda med den service vi erbjuder, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.
Men samtidigt som de befintliga resenärerna var nöjda, var de som aldrig eller sällan reser kollektivt mindre nöjda med KLT. Sammantaget för allmänheten är kundnöjdheten lägre - två procentenheter jämför med 2011.
- Vi måste hjälpa de mer ovana resenärerna in i kollektivtrafiken, så att de också får se alla fördelar. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att göra resandet enklare, säger Karl-Johan Bodell.
Olika betyg på kollektivtrafik
De som reser ofta med Länstrafiken i Kalmar län är mer nöjda än de som reser mer sällan. Där är missnöjet högre i fjol än året innan. Samtidigt är 83 procent av samtliga resande nöjda med sin senaste resa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!