På jakt efter 925 miljoner till järnvägen

Tillsammans for de med tåget till Kalmar.
Där uppvaktades Trafikverket med utredningen om hur Stångådalsbanan ska bli huvudlinjen för sydöstra Sverige.
Priset för de upprustningar kommunerna vill ha ligger på 925 miljoner kronor.

Micael Glennfalk (M), och Anders Ljung (C), från Vimmerby respektive Kinda kommun var två av de kommunalråd som var med för att uppvakta Trafikverket om Stångådalsbanan.

Micael Glennfalk (M), och Anders Ljung (C), från Vimmerby respektive Kinda kommun var två av de kommunalråd som var med för att uppvakta Trafikverket om Stångådalsbanan.

Foto:

Kalmar Län2012-09-01 08:45


- Det var ett väldigt bra möte som gick över förväntan, så här långt framme har vi aldrig varit tidigare för att få tillstånd en resinvestering i Stångådalsbanan, säger Micael Glennfalk, M, kommunalråd i Vimmerby kommun, till vår tidning.
Tillsammans med kollegorna Anders Ljung, C, i Kisa, Lars Rosander, C, Hultsfred, Roland Åkesson, C, i Mönsterås samt kommunchefen i Högsby Joakim Malmdahl for han till Trafikverkets kontor i Kalmar på fredagen. Med var också Hans Linnér, VD för Ljunghäll AB, det största företaget i Vimmerby kommun.

Möte i Gullringen
I bagaget hade kommundelegationen den utredning som tagits fram för hur Stångådalsbanan bör rustas upp.
Planen innehåller bland annat triangelspår i Berga, för att slippa det nuvarande bytet av färdriktning där, i slutändan kan en sådan investering spara sju minuter i restid.
En mötesstation i Gullringen är också en viktig del för att kunna öka trafikintensiviteten på banan. Utöver det föreslås en rad spårupprustningar och förstärkningar av banbanken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om