Patienter drabbas av brist på helhetssyn

Helheten i sjukvården håller inte fullt ut. Landstinget och kommunerna fokuserar för ofta på gränsdragning än på patienterna som då lätt hamnar i kläm.

Kalmar Län2013-04-05 06:18

Det är en tydlig trend när landstingets patientnämnd sammanfattar de ärenden och synpunkter patienter lämnat in under 2012.
- Man upplever att man som patient eller anhörig verkligen måste stå på sig för att få gehör, annars är risken stor att man hamnar utanför systemen, säger Magnus Danlid, C, vice ordförande i nämnden.

Var fjärde avser primärvård
I fjol kom 667 ärenden in. Det är färre än året före då antalet låg strax över 700.
Nära hälften berör hälso- och sjukvården. 22 procent riktar sig till primärvården, alltså hälsocentraler och distriktsmottagningar. Resterande 30 procent delas mellan psykvård, privat vård, folktandvård, kommun och övrigt.
Framförallt är det synpunkter på vård och behandling samt på bemötande som patienterna lyfter fram.

Väntetid trots allt
Länets sjukvård hamnar oftast i topp med de kortaste väntetiderna. Magnus Danlid tar inte till sig den bilden utan invändningar.
- Vår uppfattning är att för många ändå tvingas vänta. Det finns flera exempel på patienter som när de väl kommer till sjukhus får frågan varför de inte kommit tidigare, säger han och menar att väntetiden till sjukhusen är en förklaring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om