Nyligen presenterades den utvecklingsstrategi för Kalmar län som syftar till att göra länet till en mer konkurrenskraftig region, och också få bukt med de vikande befolkningssiffrorna. En lång rad åtgärder har stakats ut. Några handlar om att utveckla väg- och järnvägar i länet och då främst när det gäller satsningar på väg E22, Tjustbanan, Kust till kustbanan och Stångådalsbanan.
Fler gymnasieprogram
I strategin nämner man också att IT-infrastrukturen måste utvecklas och att målet är att alla i länet ska ha 100 megabit per sekund bredband senast år 2020. Ett bredare och mer varierat utbud av gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar ska skapas för ungdomar samt fler praktikplatser, traineeplatser och sommarjobb. Satsningar kommer att göras på ökad arbetskraftsinvandring och integration, och länets attraktivitet ska stärkas genom mångfald, ett varierande utbud av arbete, en attraktiv fysisk miljö och ett bra kulturellt utbud.
Höga mål, men hur ska de uppnås och finansieras?
- Det är viktigt att säga att den här strategin är hela regionens mål och omfattar alla aktörer som kommuner, landsting, Regionförbundet med mera. Men vi har också gjort ett antal rekommendationer för vilka delar de olika aktörerna ska ha ansvar för, säger Håkan Brynielsson, regiondirektör till vår tidning.
Plan för länets utveckling
Satsningar på väg- och järnvägar, snabbare IT och en attraktiv fysisk miljö. Det är några av de flertalet åtgärder som pekas ut i den utvecklingsstrategi för länet som Regionförbundet i Kalmar län har arbetat fram tillsammans med länets kommuner, landstinget, länsstyrelsen och Linnéuniversitetet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!